Rosyjskie ciężarówki wjadą same tam, gdzie nie wolno wjeżdżać kierowcom
Autonomiczne Kamazy oparte na seryjnych odpowiednikach z sukcesem zakończyły pilotażową operację na zimowych drogach w Arktyce. Jak oficjalnie poinformowano – ciężarówki poradziły sobie z trudnymi warunkami atmosferycznymi i pozwoliły na znaczące skrócenie czasu dostaw.
Rozwój autonomicznych pojazdów transportowych to od pewnego czasu jeden z głównych trendów w branży motoryzacyjnej. Nad samojezdnymi ciężarówkami pracują m.in. koncerny azjatyckie, europejskie i amerykańskie. Jak się okazuje - także Rosjanie.
Samojezdne Kamazy na polu naftowym
Autonomiczne ciężarówki marki Kamaz zostały niedawno przetestowane w rejonie pola naftowego Wostochno-Messoyakhskoye położonego na półwyspie Gyda. Pojazdy przez kilka miesięcy samodzielnie przewoziły ładunki wzdłuż 140-kilometrowej zimowej drogi. Wszystko w ramach wspólnego projektu Kamaza i Gazpromu.
Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie - testy zakończyły się sukcesem i udowodniły, że autonomiczne ciężarówki są w stanie poradzić sobie w nawet najtrudniejszych warunkach atmosferycznych - zwłaszcza tam, gdzie wykorzystanie żywego kierowcy ze względu na warunki pogodowe jest po prostu zabronione.
Czujniki, kamery i cyfrowa mapa drogowa
Komunikacja pomiędzy pojazdami odbywała się za pośrednictwem przemysłowego Wi-Fi, 3G/4G i specjalnej częstotliwości mikrofalowej. Każdy z autonomicznych Kamazów był wyposażony w szereg czujników oraz kamer monitorujących otoczenie i wykrywających przeszkody w promieniu 200 metrów. Zebrane w ten sposób dane były następnie nanoszone na cyfrową mapę drogową.
Możliwość nieprzerwanej pracy samojezdnych pojazdów podczas typowych działań na północnych polach naftowych pozwoli ich właścicielowi na znaczne skrócenie czasu dostaw towarów i zminimalizowanie wszelkich przestojów.
Autonomiczne Kamazy także na autostradach
Testy w trudnych arktycznych warunkach to jednak nie wszystko. Kilka dni temu ministerstwo transportu Rosji poinformowało, że autonomiczne Kamazy wyjadą także na rosyjskie autostrady.
Samojezdne ciągniki bazujące na modelach KAMAZ-54901 będą poruszały się pomiędzy Moskwą, a Petersburgiem. W trakcie testowych przejazdów, będą przewoziły "standardowy towar" pomiędzy dwoma punktami załadunkowymi we wspomnianych miastach. Każdy z ciągników został wyposażony w rozbudowane systemy łączności i nawigacji satelitarnej.
Ciężarówki będą kursować 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, a więc nie będzie ich dotyczyło jakiekolwiek ograniczenie związane z harmonogramem pracy i kwestia odpoczynku kierowcy. Co jednak ważne - podczas przejazdów, w kabinie zasiądzie inżynier testowy, gotowy do natychmiastowego przejęcia kierownicy.
***