Rosyjski superSUV już w produkcji. Powstał na osobiste życzenie Putina

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

W fabryce w Alabuga w Tatarstanie ruszyła właśnie "masowa produkcja" Aurusa Komendanta - drugiego po Senacie modelu marki Aurus stworzonej na osobiste życzenie Władimira Putina. Auto wycenione zostało na 33,7 mln rubli czyli przeszło 2,47 mln zł. W jaki sposób, w dobie zachodnich sankcji, Rosjanom udało się wdrożyć do oferty tak zaawansowany technicznie pojazd?

Rosjanie oficjalnie rozpoczęli produkcję Aurusa Komendanta
Rosjanie oficjalnie rozpoczęli produkcję Aurusa Komendantamateriały prasowe

Przypomnijmy - oficjalna premiera Aurusa Komendanta miała miejsce w październiku. Rosjanie z dumą zaprezentowali wówczas gotowy pojazd, który podobno śmiało pozycjonować można w jednym segmencie z takimi autami, jak chociażby Bentley Bentayga czy Rolls Royce Cullinan. Auto bazuje na zmodyfikowanej platformie - wytwarzanego w małych ilościach od 2019 roku - modelu Senat, czyli służbowej limuzyny prezydenta Federacji Rosyjskiej.

Orszak dla Putina. Pomogli Niemcy

Stworzenie rosyjskiej marki ekskluzywnych pojazdów to jeden z pomysłów wpisujący się w zamiary odbudowania mocarstwowej pozycji Rosji. Już w 2011 roku podjęto próbę wskrzeszenia ZIŁa, która zakończyła się wówczas spektakularną klapą. W efekcie powstał projekt Orszak (na Zachodzie znany jako Kortezh) - stworzenia nowej marki, która oprócz reprezentacyjnej limuzyny dla najwyższych dostojników państwowych, produkować miała również ekskluzywnego suva oraz osobowe minivany stworzone głównie z myślą o potrzebach prezydenckiej ochrony.

Koordynatorem projektu został minister handlu - Denis Manturow - który znany jest ze swojego zamiłowania do Porsche. To właśnie firma ze Stuttgartu została partnerem projektu. Niemcy zaprojektowali m.in. układ napędowy.

Serce modeli Senat i Aurus - 598-konny, benzynowy silnik V8 o pojemności 4,4 l - bazuje na jednostkach stosowanych m.in. w Cayenne. Podwójnie doładowana jednostka przenosi moc na koła obu osi za pośrednictwem 9-stopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Z Porsche - najprawdopodobniej - pochodzą też elementy zawieszenia (np. układ pneumatyczny).

Rosyjska propaganda czy owocna współpraca?

Aurus Komendant - wnętrzeInformacja prasowa (moto)

Całkiem prawdopodobne, że doniesienia o uruchomieniu produkcji Aurusa to nic innego jak wytwór rosyjskiej propagandy, która stara się udowodnić obywatelom, że kraj doskonale radzi sobie z nakładanymi przez państwa Zachodu sankcjami. W tym samym komunikacie czytamy bowiem o rozpoczęciu "masowej produkcji" i tym, że pierwsze egzemplarze trafiać mają do nabywców w "pierwszym kwartale 2023 roku".

Doniesienia o kolejnych sukcesach Aurusa stawiają jednak pod dużym znakiem zapytania oficjalne komunikaty dotyczące współpracy rosyjsko-niemieckiej.

Pamiętajmy, że Volkswagen informował o wycofaniu się z lokalnego rynku już w marcu, wkrótce po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Teoretycznie - biorąc pod uwagę "chałupniczy" wymiar produkcji, istnieje szansa, że Aurus zawczasu zadbał o stany magazynowe i odpowiedni zapas części od niemieckiego partnera. Biorąc pod uwagę poziom zaawansowania technicznego i zakładaną skalę produkcji - około 7 tys. aut rocznie - wydaje się to jednak mało prawdopodobne.

Aurus Komendant

Aurus Komendant

Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)
Aurus KomendantInformacja prasowa (moto)

O produkcji układów napędowych Aurusa w lokalnych warunkach tym bardziej nie może być mowy. Pamiętajmy, że rosyjski przemysł motoryzacyjny do dziś nie poradził sobie chociażby z wyprodukowaniem w kraju sterownika do układu ABS czy hydraulicznego wspomagania kierownicy dla Łady.

***

Moto Flesz - odcinek 66. O Toyocie GR Yaris, Fordzie Ranger oraz silniku WanklaINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas