Rosjanie wznowią produkcję Moskwicza? Pierwsze auta mają powstać w grudniu
Pojawiły się nowe informacje o reaktywacji marki Moskwicz. Przypomnijmy, że Rosjanie ogłosili, że będą znów produkować Moskwicze, gdy w maju z rynku rosyjskiego wycofało się Renault. Francuzi wówczas m.in. sprzedali miastu Moskwa tamtejszy zakład.
Spis treści:
Mer Moskwy Siergiej Sobianin powiedział, że w pierwsze samochody marki Moskwicz zostaną wyprodukowanie w grudniu i będzie to około 600 sztuk, w tym 200 o napędzie elektrycznym. Natomiast plany na rok 2023 zakładają wyprodukowanie około 50 tys. samochodów.
Moskwa przejęła dawną fabrykę Moskwicza za 1 rubla
Renault całkowicie wycofało się z Rosji w maju, kilka miesięcy po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Za symbolicznego 1 rubla Francuzi sprzedali wszystkie swoje udziały w AwtoWAZ-ie, czyli firmie produkującej Łady, a także własny zakład produkcyjny w Moskwie.
Oczywiście jednocześnie zabrali wszystkie prawa do produkcji samochodów, które wykorzystywały francuskie technologie, wstrzymano również dostawy francuskich części. W efekcie produkcja stanęła nie tylko w zakładzie Renault, ale również fabrykach AwtoWAZ. Te ostatnie dopiero w czerwcu w ograniczonym zakresie wznowiły produkcję starych modeli Łady w zubożonych konfiguracjach.
Produkcja Moskwiczy ma ruszyć w grudniu
W maju Sobianin zapowiadał, że miasto Moskwa, która zostało właścicielem fabryki Renault uruchomi produkcję Moskwiczy, co pozwoli uratować tysiące miejsc pracy. Jednak produkcja w zakładzie, który zmienił nazwę z Renault Awtoframos na Moskiewską Fabrykę Samochodów Moskiwcz, nie ruszyła do tej pory.
Wkrótce ma to się zmienić. - W tym roku przemysł motoryzacyjny się załamał, ale mam nadzieję, że z pomocą Ministerstwa Przemysłu i Handlu w grudniu uda nam się uruchomić fabrykę Moskwicza - zacytowała wypowiedź Sobianina agencja Interfax.
Jakie samochody będzie produkował Moskwicz?
Jakie samochody będą produkowane w zakładzie Moskwicza? Wciąż nie wiadomo. W sierpniu podano, że miasto Moskwa oraz Kamaz zainwestują w fabrykę 5 mld rubli. Jednocześnie Kamaz rozpoczął poszukiwania zagranicznego partnera, który zostałby dostawcą rozwiązań technicznych dla Moskwicza.
Z oczywistych względów wykluczone są firmy europejskie, amerykańskie i japońskie, więc Rosjanie zwrócili się w kierunku Chin. Nieoficjalnie mówiło się, że pomóc Rosjanom może koncern JAC, jednak od pojawienia się tych doniesień w maju, brak jest informacji o postępach rozmów.
Moskwicz to rosyjski, a później radziecki producent samochodów. Firma została założona w 1930 roku, a ostatnie samochody wyprodukowała w 2001 roku. Oficjalne bankructwo Moskwicza ogłoszono w 2006 roku. Następnie opuszczony zakład w Moskwie został przejęty przez Renault, które uruchomiło tam produkcję na lokalny rynek.
***