Renault Twingo ma już 20 lat!
Motoryzacja kołem się toczy, niepostrzeżenie mijają kolejne rocznice, a samochody, których zakup rozważaliśmy jeszcze "wczoraj", dziś stają się obiektem zainteresowania kolekcjonerów.
Aż trudno uwierzyć, że mija właśnie dwadzieścia lat od rynkowego debiutu pojazdu, który położył podwaliny pod nową generację aut segmentu A - Renault Twingo.
Prace nad nowym pojazdem o stricte miejskim charakterze rozpoczęto w początku lat osiemdziesiątych. Konstruktorzy zafascynowani nowym wówczas Espace zadecydowali, że samochód powinien mieć jednobryłowe nadwozie "monospace". Do początku lat dziewięćdziesiątych powstawały kolejne prototypy, ostatecznie postanowiono skupić się na projekcie o kryptonimie W60.
Prace konstrukcyjno-rozwojowe kosztowały 70 mln dolarów. W 1991 roku 40 jeżdżących prototypów poddano morderczym testom drogowym we wszystkich możliwych warunkach klimatycznych. Auta pokonały w sumie dystans 3 mln km.
Gotowy do produkcji model zdecydowano się zaprezentować w październiku 1992 roku, na salonie motoryzacyjnym w Paryżu. Debiut rynkowy Twingo nastąpił w kwietniu 1993 roku.
Pod futurystycznym nadwoziem kryła się sprawdzona technologia. Auto napędzane było benzynowym silnikiem 1,2 l z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Motor rozwijał moc 54 KM. Ważący zaledwie 790 kg pojazd rozpędzał się do setki w 14 sekund - prędkość maksymalna wynosiła 151 km/h.
To co najważniejsze kryło się jednak wewnątrz. Auto wyróżniało się niezwykle przestronną kabiną, wrażenie - zwłaszcza na młodych klientach - robiło kolorowe wnętrze i takie akcenty, jak np. umieszczone na środku deski rozdzielczej wyświetlacze.
Samochód okazał się być ogromnym sprzedażowym sukcesem. Już w listopadzie 1993 roku po europejskich drogach jeździło aż 100 tys. Twingo.
Auto pozostawało w ofercie producenta przez rekordowe 14 lat. Ostatni egzemplarz opuścił bramę francuskiej fabryki we Flins 28 czerwca 2007 roku. W sumie powstało aż 2 478 648 Twingo pierwszej generacji.