Reklama

Radiowozy bez tajemnic. Czym jeździ polska drogówka?

W tym roku policjanci służby drogowej świętują 85. rocznicę utworzenia tej formacji. Z tej okazji policjanci zdradzili, jakimi pojazdami posługują się podczas codziennej służby.

Wydziały ruchu drogowego w głównej mierze mają zapewnić bezpieczeństwo na drogach i ulicach kraju, kontrolować ruch, obsługiwać zdarzenia drogowe. W celu solidnego wykonywania powierzonych zadań niezbędna jest flota radiowozów unowocześniana wraz z rozwojem techniki. 

W zależności od potrzeb policjanci drogówki użytkują ponad trzy tysiące różnych pojazdów (stan na koniec 2021 r).

Sprzęt specjalistyczny drogówki

Większość to radiowozy oznakowane, ale w służbie są też takie niewyróżniające się spośród innych aut. Jak dotąd prym wiodą radiowozy marki Kia, których służy 1191 sztuk. Na drugim miejscu są Ople - w liczbie 366. Trzecie miejsce zajmują samochody marki BMW (238 sztuk), które wciąż zwiększają swoją liczebność.

Reklama

 Hyundaie, Volkswageny, Toyoty i Skody są w liczbach przekraczających setkę. 

Znajdziemy też rodzynki po kilka sztuk, takie jak: Peugeot, Alfa Romeo, Citroën czy Nissan. 

Szczególnie ciekawie wygląda sprawa Alf Romeo. W 2010 roku policja otrzymała aż 120 tych samochodów. Ich wejściu do służby towarzyszyło sporo kontrowersji. Dotyczyły m.in. rozstrzygnięcia przetargu czy radaru Iskra, który stanowił wyposażenie tych radiowozów. W efekcie samochody wyjechały na drogi z 4-miesięcznym opóźnieniem. Jak widać, ich służba nie trwała długo...

Nie można zapomnieć o motocyklach, które głównie służą w ruchu drogowym. Jest ich ponad 600 sztuk. Jeszcze do niedawna na drodze najczęściej spotykaliśmy Hondy (359 sztuk), ale to się zmieni. Do końca 2021 roku policja użytkowała 110 sztuk BMW, jednak w tym roku wejdzie do służby jeszcze 478 motocykli tej marki. 

Stosunkowo często natkniemy się na policyjne motocykle marki yamaha (79), Triumph (36) i Kawasaki (27), lecz spotkać Suzuki czy Harleya-Davidsona nie będzie łatwo, bo motocykli tej pierwszej marki są dwie sztuki, a Harley służy jedynie w Rzeszowie. 

Kia Ceed III 1.4 T-GDi

Najczęściej spotykany radiowóz służby ruchu drogowego (na zdjęciu z 2021 r.), jest pojazdem do wszystkiego. Benzynowy turbodoładowany silnik o pojemności 1353 cm³ generuje 140 KM. Radiowóz waży 1360 kg, a zdecydowana większość egzemplarzy posiada automatyczną skrzynię biegów. Policja użytkuje 

Wersja kombi ma 4,60 m długości i bagażnik o pojemności 625 l. Egzemplarz ze zdjęcia służy w KPP w Otwocku.

BMW R 1250 RT

Na drugim miejscu zamieszczamy nowy model ciężkiego motocykla znany już polskim policjantom w starszej wersji. W tym roku nowe modele trafiają do jednostek, tworząc wspólnie z poprzednikami siłę 588 egzemplarzy. 

Siła jest też w dwucylindrowym bokserze o mocy 136 KM i pojemności 1254 cm3, co przy wadze prawie 280 kg daje niezłe osiągi. Sześciostopniowa skrzynia przenosi moment obrotowy dość łagodnie, ale gdy trzeba motocyklem można pojechać agresywnie. Hamulce z ABS i kontrola trakcji znacznie zwiększają bezpieczeństwo, a duży wyświetlacz na kokpicie ułatwia kontrolę systemów. Przedstawiony model z 2022 r. wspomaga pracę m.in. śląskich policjantów.

Volkswagen Crafter ETDiE

Pojazd przeznaczony dla ekip techniki drogowej i ekologii. Jest doskonale przygotowany do kontroli stanu technicznego pojazdów w warunkach drogowych. 

Zadaniem policjantów ruchu drogowego wykorzystujących pojazdy ETDiE jest eliminowanie z ruchu pojazdów niespełniających norm ekologicznych i będących w złym stanie technicznym. Działania ułatwia sprzęt będący w wyposażeniu pojazdu ruchu drogowego, m.in. analizator spalin, dymomierz, miernik poziomu dźwięku. 

Bazą do przewożenia potrzebnych urządzeń jest długi na blisko 6 metrów Volkswagen Crafter napędzany silnikiem o pojemności 1968 cm³ i mocy 169 KM.

Skoda Superb z wideorejestratorem VIDEORAPID 2A

Radiowóz wyposażony w przyrząd do pomiaru własnej prędkości. Prędkość ta następnie jest nakładana na obraz z kamery. Na tej podstawie policjanci uznają, że inny pojazd jechał z taką samą prędkością, co radiowóz. To jest oczywiście prawda, o ile kierowca Skody zdołał podczas pomiaru utrzymać identyczny dystans od namierzonego auta. W praktyce jest to bardzo trudne, więc mamy do czynienia z metodą pomiarową kolokwialnie zwaną "na oko".

Skoda jest napędzana przez silnik 2.0 o mocy 280 KM, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów i napędza wszystkie koła. Mimo zamontowanego wideorejestratora auto jest wykorzystywane do każdego z zadań policjantów ruchu drogowego. 

 Egzemplarz ze zdjęcia pełni służbę od 2020 r. w KPP w Otwocku.

BMW 320i

Te auta cieszą się dobrą opinią w świecie motoryzacji. Model 320i ma 184-konny silnik o pojemności dwóch litrów. Jednostka z turbiną przekazuje moc na tylne koła przez automatyczną ośmiostopniową skrzynię biegów. Jazdę wspomagają asystent pasa ruchu i system hamowania awaryjnego. 

Oświetlenie w technologii LED gwarantuje doskonałą widoczność w nocy. 320i często są używane do pilotaży w komendach wojewódzkich, ale sprawdzą się w każdym zadaniu. Różne modele tej marki służą wszędzie tam, gdzie są niezbędne dobra trakcja i mocny, elastyczny silnik, np. w grupie Speed. 

W innych jednostkach wykorzystuje się modele hybrydowe i z napędem na cztery koła. Egzemplarz ze zdjęcia od trzech lat służy w KWP w Kielcach.

Hyundai Tucson

Radiowóz łączący cechy samochodu osobowego i terenowego doskonale sprawdza się tam, gdzie trzeba zjechać z utwardzonej drogi. Taką jazdę ułatwia napęd 4x4, duży prześwit i aluminiowe płyty pod silnikiem chroniące wrażliwe elementy. Ale 177-konny turbodoładowany silnik benzynowy (1,6 l) nie boi się także akcji na asfalcie, oferując dobrą dynamikę jazdy. 

Czteroipółmetrowy radiowóz zapewnia dobry komfort jazdy, a bagażnik o pojemności 513 l zmieści wyposażenie niezbędne na służbie. 

Prezentowany Tucson z 2020 r. użytkowany jest w Przysusze. Wspomaga policjantów na drogach i terenach wiejskich. Policjanci chwalą go za dynamikę, wszechstronność i komfort jazdy. W innych jednostkach spotkamy blisko spokrewnione modele Kia Sportage, mające tożsame właściwości jezdne.

Skoda Superb iV kombi plug-in hybrid

Samochód posiada napęd hybrydowy typu plug-in, czyli z możliwością ładowania z gniazdka. Na silniku elektrycznym może przejechać do 50 km. Baterie są też ładowane podczas pracy silnika spalinowego. Energia jest również odzyskiwana w trakcie hamowania i przyspieszania. Jeśli trzeba przejechać długą trasę, uruchamia się benzynowy silnik spalinowy o pojemności półtora litra i mocy 150 KM, jednak gdy potrzebne jest duże przyspieszenie, tryb jazdy sport uruchamia oba silniki dające do dyspozycji 204 konie mechaniczne. 

Spora dynamika i rozmiary radiowozu powodują, że jest optymalnym rozwiązaniem w pracy policjantów ruchu drogowego. Superb z 2020 r. służy w KMP w Łodzi, ale w innych jednostkach spotkamy też mniejszy model - Octavię, także z systemem plug-in.

Volkswagen T6

Legendarny Transporter jest uniwersalnym pojazdem. Występuje w różnych wersjach silnikowych. Na zdjęciu model z KMP w Częstochowie z 2019 r. Benzynowy 150-konny turbodoładowany motor potrafi tę prawie dwutonową maszynę rozpędzić do 100 km/h w 11 sekund, sześciostopniowa skrzynia manualna przenosi moment na przednie koła. W innych jednostkach służą T6 z 2021 r. które wyposażono w silnik wysokoprężny z turbiną (2,0 TDi 150 KM). 

T6 prowadzi się komfortowo i potrafi być dynamiczny, a przy ponad pięciu metrach długości jest przestronny. Za miejscem kierowcy wygospodarowano obszerną przestrzeń, gdzie można wygodnie wypełnić dokumentację ze zdarzenia czy porozmawiać z uczestnikami kolizji. 

Klatka w tzw. trzeciej klasie umożliwia przewożenie zatrzymanego, lecz równie dobrze nadaje się do wożenia wyposażenia niezbędnego do pracy policjantów ruchu drogowego.

Toyota Corolla 1,8 Hybrid

Pierwsze auto hybrydowe Toyoty weszło do produkcji w 1997 r. Dlatego nie zaskakuje, że Corolla jest dobrze dopracowana i równie pozytywnie spisuje się jako radiowóz. Egzemplarz ze zdjęcia jest użytkowany w Łańcucie od dwóch lat. Podczas patrolu przy małych prędkościach koła napędza silnik elektryczny, a gdy samochód jedzie szybciej, uruchamia się silnik spalinowy o mocy 122 KM z pojemnością 1798 cm3, napędzając pojazd i ładując akumulatory. Energia jest odzyskiwana np. przy hamowaniu. 

Zaletą radiowozu są cicha praca i płynne przechodzenie z napędu elektrycznego na hybrydowy, a automatyczna skrzynia stanowi dopełnienie całości. Pojemny bagażnik (596 l) zmieści wszystko, co niezbędne do służby.

Volkswagen Crafter 2,0 TDI

Przy zdarzeniach drogowych często przydają się specjalistyczne urządzenia, takie jak te do laserowego pomiaru punktów w przestrzeni, pomiaru odległości czy trójwymiarowego odwzorowania miejsca zdarzenia drogowego. Crafter bez trudu je mieści. 

To praktycznie mobilne biuro napędzane dwulitrowym dieslem generującym 177 KM. Pojazd został wyposażony w systemy zapewniające bezpieczeństwo i komfort jazdy, takie jak: ABS, ESP, poduszki powietrzne, nowoczesny układ ogrzewania, klimatyzację, sygnalizację uprzywilejowania w technologii LED. Ale ważniejsze, że wewnątrz są: miejsce do sporządzania dokumentacji, laptop, drukarka, skaner czy router wi-fi. Ważnym urządzeniem jest tachimetr do pomiarów i wizualizacji 3D wspomagający rekonstrukcję zdarzenia.

Dron DJI Matrice 200

Bezzałogowe statki powietrzne to nowe narzędzie w arsenale służby ruchu drogowego, służące do obserwacji zachowania się użytkowników dróg i rejestracji popełnianych przez nich wykroczeń. Kupione dla policji drony DJI Matrice 200 mają mocne silniki, co zapewnia stabilność lotu w czasie silnych wiatrów. Mogą utrzymywać się w powietrzu ponad pół godziny na jednej baterii i zabierać ładunek ważący nawet 2 kg. 

W tym przypadku jest to doskonałej jakości kamera Z30 z 30-krotnym przybliżeniem optycznym, umożliwiająca dokładną rejestrację obiektów oddalonych nawet o kilkaset metrów.

LTI 20/20 TruCAM II

Te niewielkie urządzenia mają duże możliwości. Nie tylko laserowo mierzą prędkość pojazdu i odległość obiektu, lecz także rejestrują obraz z pomiaru w celu ujawniania innych wykroczeń, takich jak niezapięte pasy bezpieczeństwa czy przejazd na czerwonym świetle. Wideo zawiera informacje o wykonanym pomiarze, jego czas i miejsce oraz otoczenie drogi. 

Urządzenie cechuje się dużą rozdzielczością nawet z maksymalnej odległości, a ekran dotykowy i spora pojemność danych są kolejnym ułatwieniem. Przyrząd ma wiele funkcji, może pracować w trybach pomiaru prędkości manualnej i automatycznej, w trybie podwójnej prędkości czy odległości między pojazdami. Można włączyć filtry umożliwiające rejestrację pojazdów przy złej pogodzie lub używać tylko wideo. Tryb tylnej tablicy jest doskonały do pomiaru prędkości motocykli.

Policja/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: policja | drogówka | radiowozy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy