Przez internet kupił auto za ponad 5 mln zł!
W Europie słowo Duesenberg niewiele mówi. Co innego za oceanem, gdzie nazwa producenta samochodów z Indianapolis zapisała się złotymi zgłoskami na kartach motoryzacji.
![Duesenberg JN Convertible z 1935 roku](https://i.iplsc.com/000CHHI0MF7Q4DKR-C322-F4.webp)
W języku potocznym do dziś usłyszeć można w USA słowo "doozy", które w potocznym rozumieniu oznacza tyle co "klasa" czy "prestiż". Wywodzi się ono właśnie od marki Duesenberg, która swój pierwszy samochód zaprezentowała w 1921 roku.
Firmę Duesenberg Automobile & Motors Company, już w 1913 roku, założyli bracia Fred i August Duesenberg. Początkowo budowała ona wyłącznie auta sportowe, które szybko odniosły spektakularne sukcesy. Jej pojazdy zwyciężały nie tylko w USA (np. w Indianapolis 500), ale też renomowanych imprezach na Starym Kontynencie.
Zachęceni sukcesami sportowymi, w 1921 roku, bracia postanowili wejść na rynek samochodów "cywilnych". W 1926 roku, po przejęciu marki przez nowego właściciela - E.L. Corda, przedsiębiorstwo postawiło na - szeroko rozumiany - luksus. Wówczas - na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych - zrodziła się, trwająca do dziś, legenda Duesenberga. Marki, której pojazdy śmiało rywalizowały z takimi producentami jak Hispano-Suiza, Mercedes-Benz i Rolls-Royce.
![](https://i.iplsc.com/000CHHKC1JLD3A76-C322-F4.webp)
W ofercie znalazł się np. Duesenberg Model J, który - w latach trzydziestych - rozpędzał się do prędkości 220 km/h! To właśnie Duesenberg jako pierwszy stosował w swoich samochodach rzędowe silniki o ośmiu cylindrach i hydrauliczny układ hamulcowy. Firma nigdy nie stała się jednak producentem masowym. Do jej bankructwa w 1937 roku zbudowała w sumie około tysiąca pojazdów.
Właśnie z tego względu, każdy zachowany egzemplarz wart jest fortunę. Jak wielką? Dowiodła tego aukcja modelu Duesenberg JN Convertible z 1935 roku. Jeden z trzech wyprodukowanych pojazdów tego typu znalazł właśnie nowego właściciela za kwotę - uwaga - 1 340 000 dolarów! Licząc po aktualnym kursie to 5,09 mln zł!
Duesenberg JN Convertible z 1935 roku
Duesenberg JN Convertible z 1935 roku
![](https://i.iplsc.com/000CHHAHEYMBM9C1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHAEF8THW4TV-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHAF9PRQFU2R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHAD2U3V547L-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHH9PB04KHREN-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHA124H3XJTK-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHH9QFEQHAY2D-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHAGGQAAK09A-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHHA3S0OE1U9R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000CHH9O809CWJ0E-C322-F4.webp)
Czterodrzwiowy kabriolet ma pod maską silnik rzędowy ośmiocylindrowy silnik o pojemności 6,9 l, który generuje aż 230 KM. Auto może się pochwalić w pełni udokumentowaną historią. Pierwszym właścicielem był Herbert Lape - jeden z potentatów branży obuwniczej.
Warto dodać, że auto zmieniło właściciela przez internet - w serwisie Bring a Trailer, który oferuje możliwość licytowania pojazdów w czasie rzeczywistym. W czasach pandemii koronawirusa prężnie rozwijający się biznes stanowi coraz większą konkurencję dla domów aucyjnych pokroju Barrett-Jackson czy RM Sotheby’s.