Prezydent kontra Stalexport

Prezydent Jaworzna wypowiada wojnę Stalexportowi. Władze miasta będą modernizować i rozbudowywać drogę krajową nr 79, która według tajnego aneksu do umowy koncesyjnej jest tak zwaną drogą konkurencyjną dla płatnej autostrady A4.

Fot.  Maciej Grzyb
Fot. Maciej GrzybRMF FM

Władze Jaworzna mają podpisać umowę z wykonawcą na budowę nowego trzykilometrowego odcinka drogi - 15 stycznia. Zgodnie z tajnym aneksem - ujawniony przez naszych reporterów - w obrębie 30 km od autostrady nie można budować ani remontować konkurencyjnych tras. Jeśli ten zakaz zostanie zignorowany, Stalexportowi będzie przysługiwało odszkodowanie.

Prezydent Jaworzna w rozmowie z naszym dziennikarzem zaznacza jednak, że ani on, ani miasto żadnych umów nie podpisywali. Ja się nie czuję zobligowany, żeby takich zapisów przestrzegać i nie boję się. Po pierwsze dlatego, że nie jestem tchórzliwy, a po wtóre - słuszność stoi po mojej stronie - argumentuje Paweł Silbert.

Wprawdzie "siedemdziesiątka dziewiątka" to droga krajowa, ale Jaworzno sfinansuje jej budowę z miejskiego budżetu. Rząd odmówił władzom miasta dofinansowania. Zdaniem Silberta, powodem jest właśnie tajny aneks w umowie ze Stalexportem.

Nasz warszawski reporter Paweł Świąder próbował skontaktować się z Cezarym Grabarczykiem i uzyskać jego komentarz w tej sprawie. Niestety, mimo wielokrotnych próśb, nie doczekał się żadnej wypowiedzi ministra infrastruktury.

Wiadomo, że właśnie tworzona jest nowa wersja aneksu i być może urzędnicy nie chcą dodatkowo drażnić Stalexportu. Odpowiedni departament dopiero przygotowuje odpowiedź na wysyłane codziennie listy prezydenta Jaworzna i gdy będzie gotowa, zostanie przedstawiona - tłumaczył rzecznik resortu.

Jaworzno jednak czekać nie zamierza, nowa trasa będzie dwupasmową ekspresówką, a jeśli Stalexport nie usprawni poboru opłat, to w godzinach szczytu przejazd przez Jaworzno będzie krótszy i przede wszystkim tańszy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas