Powstaje pierwsza stacja tankowania wodoru w Europie
Air Liquide rozpoczęła budowę pierwszej publicznej stacji tankowania wodoru w Belgii na terenie udostępnionym przez Toyotę
Toyota Motor Europe wydzierżawiła nieodpłatnie firmie Air Liquide teren o powierzchni 1200 m² pod budowę pierwszej w Belgii publicznej stacji tankowania wodoru. Stacja powstanie w Zaventem pod Brukselą, na terenie Centrum Badań i Rozwoju oraz Centrum Szkoleniowego Toyota Motor Europe. Obiekt zostanie oddany do użytku w połowie 2016 roku. Za jego budowę, utrzymanie i zarządzanie odpowiada firma Air Liquide, międzynarodowy producent gazów przemysłowych z siedzibą we Francji. Toyota wydzierżawiła teren francuskiemu partnerowi na 20 lat.
W uroczystości wbicia pierwszej łopaty uczestniczyła wicepremier i minister finansów, budżetu i energii rządu flamandzkiego, Annemie Turtelboom. Towarzyszyli jej Masahisa Nagata, Executive Vice-President Toyota Motor Europe, Diederick Luijten, dyrektor ds. Klientów Przemysłowych Air Liquide Benelux Industries, i Bert De Colvenaer, Executive Director publiczno-prywatnego partnerstwa Fuel Cells and Hydrogen-Joint Undertaking.
Stacja powstaje w ramach europejskiego projektu SWARM (Small 4-Wheel fuel cell passenger vehicle Applications in Regional and Municipal transport - to projekt europejskiego konsorcjum zrzeszającego instytucje publiczne, ośrodki naukowe i prywatne przedsiębiorstwa, którego celem jest stworzenie i komercjalizacja sieci stacji tankowania wodoru. Projekt obejmuje budowę infrastruktury wodorowej w trzech regionach w Wielkiej Brytanii, okolicy Brukseli i północno-zachodnich Niemczech oraz stworzenie demonstracyjnej floty 90 małych samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi.) i otrzymała dofinansowanie z European Fuel Cells and Hydrogen-Joint Undertaking, partnerstwa publiczno-prywatnego wspierającego wdrażanie technologii wodorowej w Europie. Kierowcy Toyoty Mirai i innych samochodów na ogniwa paliwowe będą mogli korzystać ze stacji przez całą dobę.
Air Liquide Group inwestuje w budowę stacji tankowania wodoru na całym świecie. Do tej pory firma zaprojektowała i wybudowała 75 stacji. Za sprawą francuskiego przedsiębiorstwa powstaje pierwsza sieć dystrybucji wodoru w Europie, w ramach której w 2015 roku zostaną oddane do użytku stacje w Niemczech, Danii i Francji. Powstanie infrastruktury dystrybucji wodoru jest podstawowym warunkiem rozpoczęcia masowej sprzedaży samochodów na ogniwa paliwowe.
Toyota Mirai, pierwszy na świecie seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe, wchodzi obecnie do sprzedaży w Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii. W połowie 2016 roku dołączy do nich Belgia jako czwarty rynek w Europie. W Centrum Badań i Rozwoju w Zaventem będzie miało siedzibę Centrum Obsługi Klienta, stworzone specjalnie z myślą o opiece nad właścicielami samochodów na ogniwa paliwowe.
Toyota Mirai to przełomowy samochód nie emitujący spalin, który zapewnia zasięg, komfort jazdy i wygodę obsługi na takim samym poziomie jak konwencjonalne samochody klasy średniej z automatyczną skrzynią biegów. Zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 122,4 l zapewniają zasięg od 500 do ponad 700 km, a ich napełnienie zajmuje tylko 3 minuty. Auto prowadzi się bardzo płynnie i pewnie dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości oraz dynamicznemu silnikowi elektrycznemu o mocy 155 KM, który dysponuje pełnym momentem obrotowym już od chwili ruszania.
Toyota spodziewa się, że Mirai odniesie w Europie taki sam sukces, jak samochody hybrydowe tej marki, które od chwili premiery Priusa na Starym Kontynencie w 2000 roku są nieprzerwanie najpopularniejszymi autami z alternatywnym napędem. Zdaniem Toyoty, wraz z premierą Mirai rozpocznie się nowa epoka czystej motoryzacji, która zaowocuje rozpowszechnieniem się w Europie samochodów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w ciągu kilku dekad. Aby ten plan się powiódł, potrzebna jest wielopoziomowa współpraca sektora prywatnego i publicznego. Pierwsza stacja firmy Air Liquide w Belgii połączy to państwo z rozrastającą się europejską siecią stacji tankowania wodoru.
Toyota realizuje wizję wodorowego społeczeństwa przyszłości, którego mobilność będzie oparta na samochodach nie emitujących spalin - powiedział Masahisa Nagata, Executive Vice-President ds. Badań i Rozwoju Toyota Motor Europe. - Samochody na ogniwa paliwowe poprawią jakość życia ludzi i pomogą chronić planetę. W ubiegłym roku wprowadziliśmy na rynek Toyotę Mirai w Japonii, teraz rozpoczynamy sprzedaż w Europie. Aby zrealizować nasz cel upowszechnienia samochodów na ogniwa paliwowe, konieczny jest dynamiczny rozwój infrastruktury tankowania wodoru. Dlatego partnerstwo producentów samochodów, producentów wodoru takich jak Air Liquide oraz władz lokalnych ma kluczowe znaczenie dla urzeczywistnienia tej wizji.