Powódź zabrała most, nowy już gotowy. Kiedy oficjalne otwarcie?
Głuchołazy to jedno z miast, które najbardziej ucierpiał we wrześniowej powodzi. Wielka woda zabrała m.in. budowany w mieście most, który był już niemal na ukończeniu. Obecnie w ekspresowym tempie budowana jest tymczasowa przeprawa. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kierowcy będą mogli z niej skorzystać jeszcze w tym tygodniu.
Głuchołazy to jedna z miejscowości, które najmocniej ucierpiały w czasie powodzi z połowy września 2024 roku. Napór wody zerwał m.in. budowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad most przebiegający przez miejscowość w ciągu drogi krajowej nr 40. Warta prawie 38 mln zł inwestycja obejmująca nie tylko budowę mostu, ale również przebudowę siedmiu skrzyżowań na DK40 (podpisanie umowy nastąpiło w sierpniu 2023 roku) miała zostać oddana do użytku przed końcem roku. Zarówno budowany most, jak i tymczasową przeprawę działającą na czas budowy, zniszczyła jednak przepływająca przez miasto rzeka Biała Głuchołaska.
W związku z tym konieczne było stworzenie przeprawy przez rzekę, po której mogłyby poruszać się samochody. W tym celu wykorzystany jest wojskowy most DMS-65 wypożyczony przez GDDKiA z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.
Tworzenie nowej przeprawy drogowcy rozpoczęli od oczyszczenia miejsca, gdzie wcześniej stał most tymczasowy oraz konstrukcja budowanego przed powodzią obiektu. Do prac włączyli się również żołnierze. 7 października rozpoczął się proces skręcania konstrukcji tymczasowej przeprawy, a cztery dni później most został umieszczony na przygotowanych przyczółkach. Po wypełnieniu konstrukcji płytami jezdnymi pozostało jeszcze wykonać dojazdy do mostu.
Drogowcy deklarowali jakiś czas temu, że robią wszystko, by most został oddany do użytku jeszcze w październiku. Wszystko wskazuje na to, że uda im się dotrzymać tego terminu. Opolski oddział GDDKiA poinformował, że przeprowadzenie próbnych obciążeń tymczasowego mostu ma nastąpić w środę 23 października. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, most ma zacząć działać w piątek 25 października.
DMS-65, czyli Drogowy Most Składany, to stalowa konstrukcja modułowa, która pozwala w szybkim tempie odbudować uszkodzone przeprawy lub stawiać mosty zastępcze, kiedy na właściwych konstrukcjach prowadzone są remonty. Nad Białą Głuchołaską znajdują się dwa niezależne mosty obsługujące po jednym z kierunków. Każdy mierzy 36 m i waży 48 ton. Choć nazywany jest on mostem tymczasowym, to konstrukcja ta w rzeczywistości może wytrzymać wiele lat, czego przykładem jest choćby sytuacja sprzed ponad 20 lat z Krakowa. Przeprawa stworzona o most DMS-65 w latach 1999-2002 obsługiwała ruch w czasie remontu Mostu Dębnickiego.