Polski przemysł motoryzacyjny coraz mocniejszy

Polska zajmuje coraz ważniejsze miejsce na motoryzacyjnej mapie Starego Kontynentu. Nasz kraj jest ważnym wytwórcą tysięcy komponentów niezbędnych do budowy nowoczesnych pojazdów.

Produkcja Fiata 500 w Tychach
Produkcja Fiata 500 w TychachInformacja prasowa (moto)

Z danych branżowego serwisu AutomotiveSuppliers.pl wynika, że ubiegły rok był dla polskich firm z branży motoryzacyjnej rekordowy pod względem eksportu. Tylko w okresie od stycznia do października wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 2,2 mld euro! Wynik jest aż o 11,4 proc. wyższy niż w analogicznym okresie roku 2016.

W październiku największy udział przypadł na części i akcesoria, które odpowiadały aż za 47,2 proc. całości eksportu branży. W liczbach bezwzględnych oznacza to 1,04 mld euro i wzrost o 17 proc.

Na drugim miejscu znalazły się samochody osobowe i towarowo-osobowe. W ich przypadku zanotowano jednak spadek w stosunku do ubiegłego roku o 4,6 proc.

Na trzeciej pozycji umocniły się pojazdy ciężarowe. W październiku przypadło na nie 9,1 proc. wartości eksportu (200,3 mln euro). Dynamika wzrostu w tej grupie osiągnęła aż 146,6 proc!

Najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają niezmiennie Niemcy (29,9 proc.  całości). Eksport na ten rynek w dziesięciu miesiącach (dane za poszczególne miesiące publikowane są z około trzymiesięcznym opóźnieniem) zeszłego roku był o ponad 8 proc. wyższy niż przed rokiem. Kolejne miejsca należą do: Włoch (9,2 proc. całości, +6,9 proc.) oraz Czech (8,4 proc., +13,8 proc.).

Eksperci zwracają uwagę na dwa trendy - rosnący udział części i akcesoriów oraz - jednocześnie - malejący eksport samochodów osobowych będący wynikiem niższej produkcji. Trend spadkowy w segmencie samochodów trwa nieprzerwanie od czerwca ubiegłego roku.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas