Polska moto-statystyka
W Polsce prawie połowa Polaków nie ma samochodu w swoich gospodarstwach domowych (49 proc.). Jedynie 6 proc. ma w gospodarstwie domowym więcej niż jeden samochód.
W co trzecim gospodarstwie domowym jest tylko jeden użytkownik samochodu (w zdecydowanej większości przypadków jest to mężczyzna). Kobiety są współużytkowniczkami samochodu (31 proc spośród tych, które posiadają samochód w gospodarstwie domowym) lub nie używają go wcale (58 proc. z tej grupy).
Polacy najczęściej kupują samochody używane (66 proc.) za gotówkę (69 proc.). Wraz z wykształceniem rośnie odsetek osób, które zakupiły nowe samochody – w grupie osób z wyższym wykształceniem wynosi on 51%, wysoki jest także w grupie osób uczących się i studentów (39 proc. respondentów z tej grupy). Samochód na kredyt kupują najczęściej osoby lepiej wykształcone, mieszkające w większych miastach. Marki samochodów najczęściej posiadane przez Polaków w gospodarstwach domowych to Fiat (29 proc.), Daewoo/FSO/Polonez (17 proc.) oraz Opel (11 proc.).
W ciągu najbliższych 12 miesięcy zakup nowego samochodu planowany jest w 7 proc. gospodarstw domowych. Zakup samochodu częściej planowany jest przez osoby z wyższym wykształceniem (14 proc.) oraz właścicieli firm (18 proc.). Potencjalni klienci najbardziej zainteresowani są dokonaniem zakupu samochodu marki Opel (14 proc. spośród osób planujących zakup) oraz Volkswagen (również 14 proc.). Co trzecia z planujących zakup osób nie wie jeszcze, jakiej marki samochód będzie dla niej najbardziej interesujący (37 proc.).
Mogąc wybrać więcej niż jedną markę samochodu respondenci najczęściej deklarowali chęć zakupu Volkswagena (24 proc. deklaracji), Opla (18 proc.) oraz Fiata (13 proc.).
Ponad połowa osób planujących dokonanie zakupu chciałaby nabyć samochód używany za gotówkę (w obu przypadkach 58 proc.). Co piąty potencjalny klient nie wie jeszcze czy nabędzie samochód nowy czy używany. Z kredytu na samochód chciałoby skorzystać co piąte planujące zakup gospodarstwo domowe. Grupą, która częściej deklaruje chęć wzięcia kredytu na zakup samochodu stanowią osoby bardzo młode w wieku od 15 do 19 lat (34 proc. z tej grupy potencjalnych klientów) oraz ci, którzy deklarują wyższy od przeciętnej dochód na osobę w rodzinie (46 proc. respondentów z tej grupy). Żródło: Ipsos