Policja nie wie, jak sprawdzić prędkość. Nowe mandaty z poślizgiem?

1 stycznia 2022 roku, zgodnie z rządowym planem, obowiązywać zacznie znowelizowane Prawo o ruchu drogowym. Jego sztandarowym punktem jest drastyczna podwyżka mandatów i ostrzejsze karanie drogowych recydywistów. Z tym ostatnim może być jednak pewien problem.

Policjant na drodze może zweryfikować, że kierowca już kiedyś dostał mandat za przekroczenie prędkości. Nie będzie jednak wiedział, jak duże było to przekroczenie
Policjant na drodze może zweryfikować, że kierowca już kiedyś dostał mandat za przekroczenie prędkości. Nie będzie jednak wiedział, jak duże było to przekroczenieStanisław BielskiReporter

Przypomnijmy, zgodnie z brzmieniem przegłosowanego przez Sejm projektu, jeśli kierowca - w okresie 24 miesięcy od popełnienia konkretnych wykroczeń dopuści się ich po raz kolejny - policjant ukarze go podwójną stawką mandatu. Ta grozić będzie kierującym, którzy ponownie przyłapani zostaną na:

  • wyprzedzaniu w niedozwolonym miejscu,
  • będą prowadzić pojazd nie posiadając uprawnień,
  • wjadą za opuszczające/podnoszące się szlabany kolejowe,
  • nie ustąpią pierwszeństwa pieszemu,
  • będą wyprzedzać lub wymijać pojazd na/w bezpośrednim sąsiedztwie przejścia dla pieszych,
  • przekroczą prędkość o ponad 30 km/h.

Problem pojawia w tym ostatnim przypadku. Wystawiający mandat policjant będzie przecież musiał zweryfikować historię wykroczeń drogowych zatrzymanego kierowcy, a wykorzystywany obecnie w tym celu policyjny system KSIP (Krajowy System Informacyjny Policji) nie zapewnia wystarczającej funkcjonalności.

Wyższe mandaty dla recydywistów? Policja nie ma szczegółowych danych!

Zgodnie z art. 130 Prawa o ruchu drogowym policja ma obowiązek prowadzenia ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Przepisy wykonawcze zostały zawarte w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego oraz rozporządzeniu MSWiA w sprawie przetwarzania informacji przez policję. Wspomniane informacje trafiają do Krajowego Systemu Informacyjnego Policji działającego w oparciu o zarządzenie Komendanta Głównego Policji. Jak poinformował nas kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji:

dla policjanta ruchu drogowego dostępne są - w ograniczonym wskazanymi przepisami - informacje w zakresie statusu kierowcy w RD oraz naruszeń przepisów

Tyle tylko, że np. w zakresie przekroczeń prędkości, nie są one wystarczająco szczegółowe. Dowiedzieliśmy się również, że Biuro Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji uczestniczyło wraz z biurami merytorycznymi w uzgodnieniach ostatecznego kształtu proponowanych zmian i przekazało w ramach przedmiotowych prac informację, iż zmiany te będą wymagały dostosowania Krajowego Systemu Informatycznego Policji. Komisarz Opas dodał jednak, że "czas i kształt realizacji nowych funkcjonalności może ulec zmianie w zależności od podjętych decyzji o sposobie przekazywania niezbędnych danych do systemu KSIP oraz ewentualnych innych zmian w projektowanej ustawie". Czy Policja uwinie się z modernizacją KSIP do czasu wejścia w życie nowych przepisów? Wiadomo już, że nie. "Jeżeli nie wystąpią nieprzewidziane okoliczności to planowane jest wykonanie niezbędnych zmian w KSIP na bazie obowiązujących umów na utrzymanie centralnych systemów informatycznych Policji" - wyjaśnia Robert Opas. "Rozpoczęcie prac implementujących zmiany wynikające z przedmiotowego aktu prawnego nastąpi po jego uchwaleniu (projekt po poprawkach Senatu wrócił do Sejmu, musi również uzyskać akceptację prezydenta - przyp. red.) oraz pozyskaniu do budżetu Biura Łączności i Informatyki KGP wymaganych środków na ten cel...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas