Polacy mają budować autobus nowej generacji

Kilka firm może zwyciężyć w konkursie na stworzenie autobusów nowej generacji dla polskich miast, w zależności od technologii, jaką zastosują - powiedział Daniel Kraszewski z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Konkurs ma być ogłoszony pod koniec kwietnia.

Kto będzie produkował autobusy "nowej generacji"?
Kto będzie produkował autobusy "nowej generacji"?Marek Lasyk Reporter

Daniel Kraszewski, zastępca dyrektora działu kontroli projektów NCBiR, podczas czwartkowego seminarium "Sposoby pozyskiwania innowacji i rozwój gospodarki innowacyjnej", organizowanego przez Pracodawców RP, powiedział, że autobusy mogą być "elektryczne, wodorowe czy hybrydowe, w zależności od technologii, jakie zostaną nam zaprezentowane".

W styczniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz resorty nauki i szkolnictwa wyższego oraz rozwoju zapowiedziały nowy program - "Bezemisyjny transport publiczny". Jego celem jest powstanie bezemisyjnego autobusu. Program będzie realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego. To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli "inteligentnego zamawiającego", kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciu o potrzeby zgłaszane przez polskie miasta.

W zamówieniu publicznym w trybie partnerstwa innowacyjnego "może być wybranych kilku zwycięzców" - powiedział Kraszewski. Przyznał także, że NCBiR, wraz z przedstawicielami Ministerstwa Energii, rozmawia z samorządami, aby "przyszły zwycięzca od razy dostał rynek" (czyli produkował już dla konkretnych odbiorców).

Kamil Melcer z działu komunikacji i promocji NCBiR powiedział, że "zakończenie rozmów z samorządami i ogłoszenie konkursu planowane jest pod koniec kwietnia".

Według informacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, "konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jak i producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł na realizację projektów".

"Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnić może Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którym NCBiR prowadzi rozmowy. Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu +Bezemisyjny transport publiczny+ osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów może trafić nawet 1000 pojazdów" - przekazał resort.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas