Polacy coraz biedniejsi? Znów kupujemy "od Niemca"!

Polacy znów chętnie zwracają się w stronę używanych pojazdów z zagranicy. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że tylko w pierwszych dwóch miesiącach bieżącego roku sprowadzono do naszego kraju przeszło 117 tys. aut.

Wzrósł import używanych samochodów
Wzrósł import używanych samochodówInformacja prasowa (moto)

Na lepsze niż ubiegłoroczne wyniki importu używanych aut z zachodu miała wpływ łagodna zima. Tylko w styczniu sprowadzono do Polski 57 526 takich pojazdów. W lutym wynik ten jeszcze się poprawił - sprowadzono wówczas 59 557 aut. Dla porównania w styczniu 2013 roku import wynosił 48 121 samochodów. W lutym - 50 107 pojazdów.W stosunku do ubiegłego roku, po pierwszych dwóch miesiącach, import używanych aut z zachodu wzrósł o rekordowe 19 proc. Jeśli taki trend utrzyma się w następnych miesiącach, bieżący rok zamknie się wynikiem niemal 625 tys. sprowadzonych pojazdów.

Renesans używanych aut z importu świadczyć może o słabszej kondycji finansowej polskiego społeczeństwa. Chociaż początek roku był również rekordowym pod względem sprzedaży fabrycznie nowych pojazdów, trzeba pamiętać, że na ich zakup - ze względu na możliwość odliczenia podatku VAT - zdecydowali się głównie przedsiębiorcy. Udział klientów indywidualnych w rynku pojazdów nowych jest w naszym kraju stosunkowo niewielki i wynosi około 50 proc.

O tym, że Polacy przeznaczają na zakup samochodów coraz mniejsze kwoty świadczyć może wiek sprowadzanych pojazdów. Warto przypomnieć, że jeszcze w 2012 roku 10 proc. importu stanowiły auta w wieku do 4 lat. 43 proc. pojazdów legitymowało się wiekiem między 4 a 10 lat - 47 proc. - powyżej 10 lat.

Niestety, struktura wiekowa sprowadzanych obecnie aut wygląda znacznie gorzej. Zaledwie 6,5 proc. samochodów ma poniżej 4 lat. 41,6 proc. pojazdów mieści się w granicach wiekowych między 4 a 10 lat. Zdecydowana większość sprowadzanych aut - aż 52 proc. - ma więcej niż 10 lat.

Warto przypomnieć, że w 2009 roku w Niemczech, gdzie obowiązywały wówczas tzw. "premie wrakowe" jako kryterium wiekowe auta nadającego się do utylizacji przyjęto 10 lat... Analogicznie, w najbliższym czasie niemieckie złomowiska powinny więc zasilić auta wyprodukowane w 2004 roku, czyli - dajmy na to - Alfy Romeo 156, BMW serii 3 E46, Fordy Mondeo III generacji, czy Volkswageny Passaty B5 i Golfy V generacji. O ile, oczywiście, wcześniej nie trafią na polskie drogi...

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas