Pół miliona samochodów trafiło na złom!

Ponad milion pojazdów przybyło w ubiegłym roku na polskich drogach. To różnica między pojazdami zarejestrowanymi w naszym kraju po raz pierwszy, a tymi, które zniknęły z rejestrów.

Z CEP zniknęło ponad  500 tys. samochodów. Zdecydowana większość trafiła na złom
Z CEP zniknęło ponad 500 tys. samochodów. Zdecydowana większość trafiła na złomTomasz KawkaEast News

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego opracowanych na podstawie CEP, w Polsce w 2019 roku wyrejestrowano 606,7 tys. pojazdów. To o 2,1 proc. mniej niż w 2018 roku.

Dla porównania w tym samym czasie w naszym kraju zarejestrowano po raz pierwszy 1 009 184 samochodów używanych o DMC do 3,5 tony. Ponadto sprzedaż nowych aut zamknęła się rekordową liczbą 625 470 pojazdów. Samych nowych aut osobowych zarejestrowano 555 598.

Oznacza to, że w całym ubiegłym roku na naszych drogach przybyło 1 634 654 samochodów, a zniknęło z nich niespełna 607 tys. pojazdów. Utrzymano więc - obserwowane od kilku lat - tempo przyrostu polskiej floty pojazdów na poziomie ponad 1 mln samochodów rocznie.

W przypadku aut, które zniknęły z naszych ulic, najliczniejszą grupę stanowiły samochody osobowe. Wyrejestrowano ich dokładnie 531 630 sztuk, o 2,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Lekkich samochodów dostawczych wyrejestrowano 43 997, czyli o 5,4 proc. mniej niż rok wcześniej. Wyrejestrowano także 11 996 samochodów ciężarowych (spadek o 2 proc.) oraz 2344 autobusów (spadek o 0,6 proc.).

Z powodu demontażu w 2019 roku wyrejestrowano 518 929 pojazdów, o 6,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Na złom trafiło w sumie 85,5 proc. wyrejestrowanych samochodów. Co stało się z resztą?

Przyczyną 12,5 proc. wyrejestrowań pojazdów była "sprzedaż zagranicę" . Zaledwie 1,4 proc. ogółu aut, które zniknęły w ubiegłym roku z polskich dróg ,"wykreślono" (ściślej - zarchiwizowano - przyp. red.) w CEP z powodu kradzieży.

Z analiz PZPM przygotowanych na podstawie danych CEPiK wynika, że 98,8 proc. złomowanych aut miało ponad 10 lat. W przypadku samochodów osobowych udział najstarszych (w wieku ponad 10 lat) wyniósł 92 proc., zaś dostawczych 86,6 proc. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, bowiem - wg najnowszych dostępnych danych Ministerstwa Cyfryzacji - średni wiek samochodu osobowego w Polsce wynosi obecnie 14,2 roku.

Najwięcej wyrejestrowań pojazdów w 2019 roku zanotowano w woj. śląskim (13,1 proc.), mazowieckim (12,6 proc.) oraz wielkopolskim (10,7 proc.). W 2019 roku polskie stacje demontażu przyjęły pojazdy o łącznej masie 551,2 tys. ton. Oznacza to, że sam odzyskany z nich złom stalowy warty był co najmniej 247 mln zł.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas