Peugeot 9X8 niedługo pojawi się na torach

Sezon 2022 w wyścigach długodystansowych wkrótce się rozpocznie, a jednym z najciekawszych ścigających się w nim bolidów będzie Peugeot 9X8. Zanim to nastąpi, francuski producent postanowił nieco przybliżyć nam ten pojazd, między innymi za sprawą wyjątkowych zdjęć Agnieszki Doroszkiewicz, mających być metaforą historycznego, 24-godzinnego wyścigu Le Mans

Peugeot 9X8
Peugeot 9X8Informacja prasowa (moto)

Projektując nowy hybrydowy hipersamochód 9X8, zespół działu designu Peugeota chciał wykorzystać wszystkie elementy stylistyczne marki: sylwetkę przyczajonego kota, płynnie biegnące linie nadwozia zwieńczone sportowymi elementami, czyste i mocno wyprofilowane płaszczyzny boków samochodu oraz, rzecz jasna, charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów typowych dla marki. Warto przy okazji zauważyć, że to właśnie 9X8 jako pierwszy miał nowe logo z głową lwa wprowadzone na początku 2021 roku jeszcze przed jego pojawieniem się w nowym 308.

Innym znakiem rozpoznawczym modeli Peugeota, który tutaj znajdziemy, jest wykorzystanie koncepcji i-Cockpitu w kabinie 9X8. Podobnie jak w projektach samochodów seryjnych, zachowano tę samą staranność w opracowywaniu stylistyki wnętrza, co przy projektowaniu wyglądu zewnętrznego.

Peugeot 9X8Informacja prasowa (moto)

Za najbardziej zaskakujący element koncepcji 9X8, przedstawiciele Peugeota uważają jednak brak tylnego spojlera. Tylny spojler po raz pierwszy pojawił się w wyścigach długodystansowych w Le Mans w 1967 roku i od tej pory stał się niekwestionowaną normą. Od 1971 roku nie pojawił się żaden samochód bez tylnego spojlera. Aż do teraz.

Francuscy inżynierowie w ogóle wiele wysiłków poświęcili na zaprojektowanie tylnej części samochodu. W pierwotnym szkicu, na którym pojazd zdawał się szykować do skoku, pojawiła się pochylona do tyłu kabina z mocno opadającą linią i tę dynamikę widzimy dziś w tylnych kołach.

Peugeot 9X8 w obiektywie Agnieszki Doroszkiewicz

Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 
Peugeot 9X8 

W przeszłości Peugeot wygrał już trzykrotnie w Le Mans samochodami dwóch różnych generacji: modelem 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993 oraz 908 z silnikiem V12 HDI-FAP w roku 2009. Peugeot 9X8 wyznacza początek nowej ery również dzięki technologiom, które się w nim pojawiają. "Wyścigi długodystansowe oparte są na przepisach, które pozwalają nam na zaprezentowanie know-how Peugeota w dziedzinie budowy zelektryfikowanych jednostek napędowych" - wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny projektu.

Peugeot 9X8 jest autem hybrydowym z napędem na cztery koła. Łączy 6-cylindrowy, widlasty silnik spalinowy bi-turbo o pojemności 2,6 litra i mocy 680 KM, umieszczony na tylnej osi, z silnikiem/generatorem elektrycznym o mocy 272 KM, umieszczonym na przedniej osi.

oprac. Michał Domański***

Peugeot 308 SW 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas