Papamobile papieża Franciszka był wyjątkowy. Pierwszy taki w Watykanie
Chociaż papieże jeździli samochodami najróżniejszych marek, prym wiedzie firma Mercedes-Benz, która dostarcza auta od 1930 r. Najnowszy papamobile jest jednak wyjątkowy za sprawą napędu, który jest zgodny podejściem papieża Franciszka zawartym w encyklice "Laudato Si".

W skrócie
- Nowy papamobile bazujący na elektrycznym Mercedesie G580 trafił do Watykanu, a jego wybór jest zgodny z ekologicznymi ideami papieża Franciszka.
- Pojazd ma modyfikacje, które pozwalają na łatwe poruszanie się z niskimi prędkościami, co jest istotne podczas uroczystości kościelnych.
- Mercedes od 1930 r. dostarcza pojazdy papieżom, ale najnowszy model jest pierwszym o zeroemisyjnym napędzie.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Najnowszy pojazd specjalny dla papieża trafił do Watykanu w grudniu 2024 r. i już na pierwszy rzut oka widać, że kolejny papamobile również został stworzony na bazie Mercedesa klasy G. Wybór ten nie powinien nikogo dziwić, ponieważ od 45 lat głowa Kościoła Katolickiego jeździ Gelendą. Wybór napędu elektrycznego to jednak symbol potężnych zmian, jakie zachodzą w świecie motoryzacji.

Elektryczny papamobile
Od grudnia ubiegłego roku papież porusza się bezszelestnie, ponieważ najnowszy papamobile został stworzony na bazie elektrycznego modelu Mercedes G 580 EQ. Wybór elektrycznego napędu nie jest jednak przypadkowy. Papież Franciszek wielokrotnie podkreślał, jak ważne jest dbanie o ochronę środowiska i zrównoważony rozwój. To również dobry wybór, biorąc pod uwagę pokonywanie niewielkich odległości wśród zgromadzonych wiernych.
Mercedes G 580 EQ dysponuje łączną mocą 588 KM i maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 1100 Nm. Sama moc nie jest jednak najważniejsza, ponieważ układ napędowy został zmodyfikowany tak, aby ułatwić jazdę przy bardzo niskich prędkościach. Przy każdym kole znajduje się osobny silnik, co zapewnia płynność i precyzję jazdy.

Mercedes G580 "Papamobile”
Lista przeróbek jest obszerna, a szczegóły dotyczące kwestii bezpieczeństwa pozostają owiane tajemnicą. Za przygotowanie wszystkich wytycznych odpowiedzialni są watykańscy eksperci, którzy przedstawili Mercedesowi szczegółowe wymagania dotyczące papieskiego pojazdu.

Przede wszystkim usunięto tylne lewe drzwi i przebudowano prawe. Tylna kanapa została zastąpiona pojedynczym, obracanym siedziskiem, które umożliwia papieżowi zwracanie się do zgromadzonych wiernych pod różnymi kątami. Ponadto, oryginalny dach za słupkiem B został zastąpiony specjalnie zaprojektowaną kabiną. Warto zaznaczyć, że najnowszy papamobile nie posiada pancernych szyb, a jedynie hardtop, który chroni przed deszczem. Biały lakier podkreśla elegancję pojazdu, wpisując się w estetykę wcześniejszych papamobile.

Symbol ekologii z okazji Roku Jubileuszowego
Elektryczny papamobile powstał w wyniku ścisłej współpracy trzech zespołów Mercedes-Benz z Graz (Austria), Sindelfingen (Niemcy) oraz Rzymu (Włochy), a cały projekt trwał ponad rok. Pojazd stworzono z myślą o Roku Jubileuszowym, który przyciągnie do Watykany miliony pielgrzymów z całego świata. Zeroemisyjny napęd wpisuje się w wizję papieża Franciszka zawartą w encyklice "Laudato Si", gdzie podkreśla on potrzebę działań na rzecz ochrony środowiska i promowania zrównoważonego rozwoju.
Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji. Mercedes-Benz oznacza nie tylko wyjątkowość i indywidualność, ale także konsekwentne tworzenie warunków dla neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla floty nowych samochodów w 2039 roku
Współpraca Watykanu i Mercedesa trwa już 95 lat
Niemiecki producent może pochwalić się 95-letnią tradycją dostarczania aut papieżom. Mercedes nigdy jednak nie był wyłącznym dostawcą, a w watykańskich garażach znajdowały się pojazdy różnych marek. Pierwszym Mercedesem oficjalnie używanym przez Watykan był Nürburg 460 Pullman, który papież Pius XI otrzymał w 1930 r.
Papież Franciszek podczas swojego pontyfikatu nie ograniczał się jednak wyłącznie do Mercedesa i jeździł również Kią Soul, Dacią Duster, Hyundaiem Ioniq 5, Isuzu D-Max oraz Fiatem 500L. Niezwykłą perełką z pewnością jest Renault 4 z 1984 r., które zostało podarowane papieżowi przez proboszcza jednej z włoskich parafii. Takim samym modelem Jorge Mario Bergoglio jeździł w swojej młodości, a po otrzymaniu samochodu nie odmówił sobie krótkiej przejażdżki po Watykanie.
Polski papamobile na bazie Stara 660
Określenie "papamobile” pojawiło się dopiero podczas pontyfikatu Jana Pawła II, a za pierwszy specjalnie zaprojektowany pojazd uznaje się auto zbudowane na polskiej ciężarówce Star 660. W kwietniu 1979 r. do biura konstrukcyjnego trafiło wyjątkowe zamówienie - jeden pojazd stworzony tylko na potrzeby jednego człowieka. Władzom marki ze Starachowic to jednak nie przeszkadzało, ponieważ doskonale wiedzieli, że taki samochód może rozsławić firmę na cały świat. Wśród długiej listy wymagań wyróżniono dobre wygłuszenie, możliwość pomieszczenia Ojca Świętego oraz 16 osób, swobodną jazdę z prędkością około 10 km/h oraz montaż nagłośnienia, aby Jan Paweł II mógł przemawiać do zgromadzonych podczas pierwszej pielgrzymki do Polski.

Po pielgrzymce losy papieskiego Stara potoczyły się zaskakująco. Samochód został rozebrany, a jego podwozie przez lata służyło w Państwowych Gospodarstwach Rolnych i w drogownictwie. Dopiero po latach pasjonaci motoryzacji podjęli się jego rekonstrukcji.