Panek bankrutuje? Szef firmy wyjaśnia, co z autami na wynajem
Firma Panek, jedna z najpopularniejszych z branży carsharingu w Polsce ma problemy finansowe. W Krajowym Rejestrze Zadłużonych pojawiła się informacja, że prowadzone jest w niej postępowanie restrukturyzacyjne. Co to oznacza dla korzystających z usługi wypożyczania aut na krótki okres? Mamy komentarz szefa firmy.
Panek jest jedną z najpopularniejszych w Polsce firm z branży car-sharingu. Jak się jednak okazuje, ma problemy finansowe. I to spore, ponieważ z informacji podanych w Krajowym Rejestrze Zadłużonych, znajduje się ona w trakcie procesu restrukturyzacji.
Panek bankrutem? Firma przechodzi restrukturyzację
W rejestrze pojawiło się obwieszczenie o ustaleniu dnia układowego, który zaplanowany został na 8 lutego 2024 roku. "Nadzorca układu, którym jest Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja spółka akcyjna w postępowaniu restrukturyzacyjnym (postępowaniu o zatwierdzenie układu) dłużnika, którym jest PANEK spółka akcyjna, niniejszym na podstawie art. 226a ust. 1 p.r. obwieszcza o ustaleniu dnia układowego na dzień 8 lutego 2024 roku" - możemy przeczytać w obwieszczeniu.
Co z samochodami na wynajem? Mamy komentarz szefa firmy
O przyczynę problemów zapytaliśmy założyciela i dyrektora generalnego, Macieja Panka. "W grudniu 2023 r. wykryto duże nieprawidłowości przy sprzedaży samochodów używanych przez naszą firmę. Zamieszanych w to jest kilka osób, a sprawa trafiła do prokuratury" - stwierdził zapytany przez Interię dyrektor generalny. Dodał również, że wstrzymana została sprzedaż samochodów oraz proces wymiany flot, a to doprowadziło do problemów finansowych. Zdaniem Panka restrukturyzacja ma pomóc firmie "w odzyskaniu sprawności floty, która jest zamrożona".
"Firma sprzedaje kilka tysięcy samochodów rocznie. To duże operacje i nawet miesięczne wstrzymanie aut powoduje problemy. Tutaj mówimy o kilku milionach złotych strat" - stwierdził Maciej Panek. Szef firmy odniósł się również do odpowiedzialnej za restrukturyzację kancelarii. "Mają na swoim koncie dużo sukcesów restrukturyzacyjnych i liczę, że doprowadzą do tego, żebyśmy stanęli na nogi po przejściowych problemach" - zapowiedział Panek. "Postępowanie o zatwierdzenie układu jest na razie, mamy teraz 3 miesiące" - dodał.
Założyciel firmy odniósł się również do naszego pytania o wpływ procesu restrukturyzacji na dostępność samochodów w ramach usługi carsharingu. "Nasi klienci mogą czuć się bezpiecznie. To nie ma wpływu na biznes carsharingowy, samochodów na wynajem nie zabraknie" - zapowiedział. Dodał również, że w związku z sytuacją nie są planowane zmiany w cenniku usługi.
Firma Panek działa od 2000 roku
Założona w 2000 roku firma Panek od 2017 roku działa aktywnie w branży carsharingu. Jest to rozwiązanie, które polega na wynajmie auta na minuty. Sprawdza się zwłaszcza dla tych, którzy potrzebują samochodu tylko w wyjątkowych sytuacjach, albo np. przyjeżdżają do obcego miasta w różnych celach, ale nie chcą tam korzystać z komunikacji miejskiej czy taksówek. Korzystając z aplikacji można wynająć samochód i zapłacić za czas, w którym się z niego korzysta. Płacimy wówczas nie za liczbę godzin, a za każdą minutę.
Warto tutaj przypomnieć, że kilka lat temu firma rozszerzyła swoją działalność do 200 miast, ale później zaczęła ograniczać ich liczbę, koncentrując się na tych najbardziej dochodowych. W grudniu 2022 roku firma zdecydowała zmniejszyć liczbę obecnych wówczas na liście 40 miejsc. Zgodnie z informacjami podanymi na stronie internetowej usługi Panek CarSharing, obecnie można z niej korzystać w następujących lokalizacjach:
- Białystok
- Katowice
- Lublin
- Łódź
- Poznań
- Radom
- Szczecin
- Trójmiasto
- Warszawa
- Wrocław
Usługa dostępna jest ponadto na następujących lotniskach:
- Lotnisko Gdańsk
- Lotnisko Katowice - Pyrzowice
- Lotnisko Kraków
- Lotnisko Łódź
- Lotnisko Poznań
- Lotnisko Szczecin - Goleniów
- Lotnisko Chopina w Warszawie
- Lotnisko w Modlinie
- Lotnisko Wrocław
Postępowanie o zatwierdzenie układu jest jednym z rodzajów postępowań restrukturyzacyjnych. Udział sądu w tym typie postępowania jest znacząco ograniczony. Jego zadanie polega jedynie na skontrolowaniu legalności przyjętego rozwiązania w procesie restrukturyzacji (plan spłaty zadłużenia) oraz jego zatwierdzeniu.