Oto najlepsze silniki roku 2014
Znamy już zwycięzców prestiżowego konkursu na międzynarodowy silnik roku - International Engine of the Year. Która jednostka napędowa zasłużyła w 2014 r. na ten tytuł?
Nagrody dla najlepszych silników przyznawane są od 15 lat. W skład tegorocznego jury wchodziło 84 dziennikarzy motoryzacyjnych reprezentujących 34 kraje świata. Które jednostki napędowe, ich zdaniem, zasługują na szczególną uwagę nabywców?
Tytułem Międzynarodowego Silnika Roku 2014 nagrodzono Forda. Najlepszą jednostką napędową - już po raz trzeci - uznano trzycylindrowy, benzynowy motor EcoBoost o pojemności 1 litra. W ogólnej klasyfikacji dziennikarze przyznali jednostce 351 punktów, podkreślając jej wysokie osiągi i wykorzystanie zaawansowanej technologii oraz niewielki apetyt na paliwo.
- Ford 1.0 EcoBoost (100-125 KM, m.in. Fiesta, B-Max, Focus): 351 pkt.
- Ferrari 4.5 V8 (570-607 KM, 458 Italia/Spider/Speciale): 281 pkt.
- Volkswagen 1.4 TSI Twincharger (140-192 KM, m.in. Polo, Passat): 254 pkt.
- Mercedes-AMG 2.0 Turbo (360 KM, A, CLA i GLA 45 AMG): 252 pkt.
- Tesla (306-422 KM, Model S): 225 pkt.
- BMW 3.0 TwinPowe Turbo (320-340 KM, m.in. seria 1 i 3): 223 pkt.
- BMW/PSA 1.6 Turbo (156-270 KM, m.in. Citroen DS3, Peugeot RCZ, Mini Cooper S): 181 pkt.
- McLaren 3.8 V8 (625-650 KM, 650S i 12C): 154 pkt.
- Audi 2.5 TFSI (310 KM, RS Q3): 79 pkt.
A które silniki zwyciężyły w pozostałych kategoriach? Tytuł "Zielonego Silnika Roku" otrzymała Tesla - nagrodzono nim elektryczny układ napędowy Modelu S (248 pkt.). Drugie miejsce otrzymał spalinowy motor BMW i3 (189 KM), a trzecie - cały układ napędowy tego modelu (145 pkt.).
Za najlepszą nową konstrukcję uznano 2-litrowy, turbodoładowany motor benzynowy Mercedes-AMG o mocy 360 KM, stosowany w modelach A, CLA oraz GLA 45 AMG (225 pkt.). Na kolejnych pozycjach uplasowała się nowa jednostka 1.5 turbo BMW i Mini (154 KM) oraz układ napędowy BMW i3 (138 pkt.).
W kategorii "Performance Engine of the Year" triumfowało Ferrari. Za silnik o najlepszych osiągach uznano 4,5-litrowe V8 oferowane w modelach Ferrari 458 Italia (570 KM) i 458 Speciale (605 KM). Otrzymał on 289 pkt. Drugie miejsce przypadło jednostce V12 z modelu F12 Berlinetta (220 pkt.), a trzecie - silnikowi 3.8 V8 z McLarena 650S (136 pkt.).
1-litrowy silnik Forda zdeklasował rywali również w kategorii jednostek napędowych o pojemności skokowej do 1 litra (505 pkt.). Za nim uplasowały się jednostki BMW (spalinowy motor z i3 - 261 pkt.) oraz koncernu VW (3-cylindrowy silnik 1.0 z Up!'a oraz Citigo - 239 pkt.).
W grupie jednostek o pojemności od 1 do 1,4 litra zwyciężył podwójnie doładowany silnik Volkswagena 1.4 TSI (360 pkt.), który - w zależności od modelu - generuje moc od 140 KM (Touran) do 192 KM (Polo). Drugie miejsce przypadło turbodoładowanej jednostce 1.4 MultiAir opracowanej przez Fiata (202 pkt.), a trzecie - silnikowi 1.4 TSI z turbodoładowaniem (170 pkt.).
Wśród silników o pojemności od 1,6 do 1,8 litra zwycięzcą ogłoszono benzynową jednostkę 1.6 THP opracowaną przez BMW i PSA (267 pkt.). Drugą lokatę zdobył 1,5-litrowy, 3-cylindrowy motor turbo BMW i Mini (256 pkt.), a trzecią - silnik 1.8 TSI/TFSI koncernu VW (196 pkt.).
W zakresie 1,8-2,0 l za najlepszą konstrukcję uznano zwycięzcę kategorii "Najlepszy nowy silnik" - sygnowany logiem AMG 2-litrowy motor turbo o mocy 360 KM (271 pkt.). 235 punktów zdobył silnik 2.0 TSI/TFSI koncernu VW, a 211 punktów - 2-litrowy turbodiesel BMW.
5-cylindrowy, turbodoładowany silnik Audi o pojemności 2,5 litra i mocy 310 KM, oferowany w modelu RS Q3, tryumfował w klasie 2,0-2,5 litra (357 pkt.). Kolejne lokaty zajęły jednostki Mazdy (turbodiesel 2.2 SkyActiv, 340 pkt.) oraz Mercedesa (2,1-litrowy turbodiesel CDI, 221 pkt.).
Zwycięzcą w kategorii pojemności od 2,5 do 3,0 litrów okrzyknięto 3-litrowy, benzynowy silnik biturbo BMW, oferowany m.in. w modelach 135i (320 KM), X3 (306 KM) czy Z4 (340 KM). Przyznano mu 254 pkt. Na podium zakwalifikowały się również konstrukcje Porsche (2.7 z Boxstera i Caymana, 228 pkt.) oraz kolejny motor BMW (3-litrowe turbo z M3 i M4, 174 pkt.).
Jury doceniło też konstruktorów McLarena. 3,8-litrowy V8 o mocy 625-650 KM zwyciężył w kategorii od 3,0 do 4,0 litrów (154 pkt.). Za nim uplasowało się Audi (4.0 TFSI, 245 KM) oraz Porsche (3.8 z 911 Carrery i GT3, 231 pkt.).
W klasie powyżej 4 litrów kolejność na podium jest następująca: Ferrari 4.5 V8 z modelu 458 (380 pkt.), Ferrari 6.3 V12 z F12 Berlinetty (271 pkt.) oraz 5.5 V8 biturbo ze stajni AMG (148 pkt.).
Jak widać po tegorocznych wynikach, jury konkursu stawia na sprawdzone konstrukcje i... woli silniki benzynowe od wysokoprężnych.
msob/moto.interia.pl