Oszczędny szaraczek

Pogoń za stworzeniem samochodu, który spalałby śladowe ilości ropy wciąż trwa. W wyścigu przodują Volkswagen (z modelem lupo) oraz Opel (z modelem corsa eco). Jak podają dane fabryczne samochody te zadawalają się trzema, czterema litrami ropy na sto. Aż trudno uwierzyć w tak daleko idącą oszczędność. Tymczasem istnieją na rynku konstrukcje, o ekonomiczności których przekonano się już dawno.

article cover
INTERIA.PL

Jednym z takich aut jest obecny na rynku (w aktualnej wersji) od 1999 roku citroen saxo. Samochodzik znany jest wszystkim, bowiem jego popularność jako auta ogólnie dostępnego jest dość duża. Kuracja odmładzająca przeprowadzona dwa lata temu przedłużyła wprawdzie żywot saxo, ale przyznać trzeba, że samochodzik zestarzał się nieco.

W wersji diesel citroen saxo wciąż pozostaje atrakcyjny głównie za sprawą niewielkiej ilości zużywanego paliwa. Silnik wysokoprężny, który znajduje się pod maską auta potrzebuje średnio nie więcej niż 5,3 litra ropy na sto i choć nie jest konstrukcją, o której możnaby powiedzieć, że to jednostka nowoczesna to jednak jej ekonomia jest zadziwiająca (na trasie saxo spala nawet poniżej 5 litrów ropy na sto).

Dieslowski, rzędowy silnik OHC citroena saxo zbudowany jest z czterech cylindrów oraz ośmiu zaworów. Posiada bezpośredni wtrysk paliwa i pojemność skokową 1527 cm. sześć. Maksymalna moc opisywanej jednostki napędowej wynosi 58 KM przy 5000 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy 95 Nm przy 2250 obr./min. Trudno, aby tak mały, a co gorsza "zacofany" technologicznie motor prezentował oszałamiające parametry. Citroen saxo 1.5 DX od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w czasie 14,5 sekundy i osiąga szybkość maksymalną 158 km/godz.

Ubogo wyposażone wnętrze saxo to funkcjonalna, ale przestarzała nieco, wykonana z tanich plastików tablica przyrządów. Przestronność małego autka jest całkiem zadawalająca, choć w bagażniku mieści się zaledwie 280 litrów bagażu.

Pozostałe dane citroena saxo w wersji diesel:

wymiary karoserii 3718/1595/1368 mm

masa własna 910 kg

ładowność 480 kg

napęd koła przednie + manualna skrzynia biegów

hamulce tarcza (przód) bębny (tył)

pojemność zbiornika paliwa 45 litrów

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas