Opony zimowe. Zobacz, kiedy zapłacisz mandat
Planujesz zimowy urlop w którymś z europejskich krajów? Czy wiesz jakie opony są wymagane przez państwo do którego się wybierasz? Specjalnie dla Ciebie opracowaliśmy krótki przewodnik po przepisach dotyczących zakładania opon zimowych w Europie.
Zanim prześledzimy w jakich krajach europejskich obowiązuje nakaz używania zimówek, warto przypomnieć czym różnią się one od opon letnich i całorocznych. Oto główne różnice:
- opony zimowe zaczynają przeważać nad letnimi od momentu, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni. W niższych temperaturach (w okolicach lub poniżej zera) lub w mniej sprzyjających warunkach (śnieg, błoto pośniegowe) jazda na oponach letnich jest już po prostu niebezpieczna - nie tylko dla siebie, ale i innych uczestników ruchu drogowego, opony zimowe znacznie lepiej radzą sobie na drodze w takich warunkach,
- testy opon wykazały, że opony zimowe mają o 30% krótszą drogę hamowania na zimowej nawierzchni od opon letnich,
- budowa opon zimowych (agresywny bieżnik z licznymi lamelami) zapewnia zimą maksymalny poziom bezpieczeństwa na drodze. Jedynie tak wyposażona opona może poruszać się jednocześnie po śniegu, błocie pośniegowym i lodzie, a w dodatku w czasie panowania niskiej temperatury,
- do produkcji opon zimowych wykorzystuje się krzemionkę, która zapewnia im elastyczność i pozwala zachować wszystkie charakterystyczne dla zimówek właściwości, nawet w niskich temperaturach.
Wszystkie te cechy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Dlatego wiele europejskich państw decyduje się na wprowadzenie obowiązku używania opon zimowych. W części z nich jazda na zimówkach jest obowiązkowa parę miesięcy w roku, w innych tylko na wyznaczonych terenach lub w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych na drogach. Z kolei niektóre kraje nie zobowiązują, a jedynie zalecają podróżowanie na oponach zimowych.
Niezależnie od tego kiedy, gdzie i na jakich oponach planujemy wyruszyć w trasę, zawsze należy sprawdzić czy głębokość bieżnika naszych opon jest prawidłowa. To dotyczy także zimówek. Właśnie od głębokości bieżnika zależy czy opona zimowa poradzi sobie z ugniataniem śniegu i z usuwaniem go z powierzchni opony.
- Opona zimowa z głębokością bieżnika poniżej 4 mm nadaje się do wymiany. Warto o tym pamiętać, bo to buduje nasze bezpieczeństwo na drodze. Co więcej, znaczna część Europy ma ściśle określoną, "swoją" minimalną głębokości bieżnika. Jeśli zostaniemy przyłapani na używaniu opon poniżej wyznaczonego limitu głębokości, grozi nam mandat - tłumaczy Filip Fischer, kierownik Biura Obsługi Klienta w firmie OPONEO.PL, który na co dzień doradza kierowcom.
Różnicę pomiędzy oponami z 4-milimetrowym bieżnikiem, a tymi mniej zużytymi pokazały kilka lat temu testy ADAC. Okazało się, że opony o głębokości bieżnika nieco poniżej 4 mm są aż dwa razy słabsze od opon z 9-milimetrowym bieżnikiem, a na śniegu, lodzie i wodzie zatrzymują się o dobrych kilka metrów dalej. Kwestia odpowiedniej głębokości bieżnika nie może więc być pomijana przez żadnego kierowcę.
Oto spis państw, w których należy mieć opony zimowe
Szwecja - w okresie od 1 grudnia do 31 marca (także dla turystów),
Austria - tylko w razie wystąpienia warunków typowo zimowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia,
Czechy - od 1 listopada do 30 kwietnia (w razie wystąpienia lub prognozy nadejścia warunków typowo zimowych),
Chorwacja - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, chyba że w okresie od końca listopada do kwietnia wystąpią warunki typowo zimowe na drodze,
Estonia - od 1 grudnia do 1 kwietnia, dotyczy to również turystów. Okres ten może ulegać wydłużaniu lub skrócaniu w zależności od warunków panujących na drodze,
Finlandia - od 1 grudnia do końca lutego (także dla turystów),
Francja - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, wyjątek stanowią tereny Alp Francuskich, w których bezwzględnie należy wyposażyć samochód w opony zimowe,
Litwa - od 1 listopada do 1 kwietnia (także dla turystów),
Luksemburg - obowiązek stosowania opon zimowych w razie wystąpienia warunków drogowych typowo zimowych (dotyczy również turystów),
Łotwa - od 1 grudnia do 1 marca (przepis ten dotyczy również turystów),
Niemcy - tzw. "sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych" (w zależności od panujących warunków),
Słowacja - tylko w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych,
Słowenia - od 15 października do 15 marca,
Rumunia - od 1 listopada do 31 marca.
Kraje, które nie nakładają obowiązku stosowania opon zimowych to:
Albania - zaleca się poruszanie zimą na oponach letnich z łańcuchami,
Belgia - zalecane montowanie opon zimowych,
Bośnia i Hercegowina - jeśli głębokość bieżnika opon letnich jest większa niż 4 mm można je stosować również zimą, w innym przypadku należy zamontować opony zimowe,
Bułgaria - turystom podczas zimowych wycieczek zaleca się stosowanie opon zimowych od momentu wjazdu do Bułgarii,
Czarnogóra - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, ale opony letnie muszą mieć bieżnik głębszy niż 4 mm,
Dania - zaleca się używanie zimówek,
Grecja - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych,
Hiszpania - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, jednak Dekret Królewski, w razie konieczności, może nałożyć obowiązek używania opon w razie wystąpienia szczególnych warunków atmosferycznych,
Holandia - zalecane montowanie opon zimowych,
Irlandia - nie ma obowiązku poruszania się na oponach zimowych, ale jest to zalecane,
Macedonia - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych,
Norwegia - nie ma obowiązku, chyba że samochód na innym wyposażeniu nie osiąga odpowiedniej przyczepności,
Polska - zalecane montowanie opon zimowych,
Portugalia, Serbia - nie ma obowiązku montażu zimówek,
Szwajcaria - zalecany jest montaż opon zimowych,
Turcja - zaleca się używanie tego wyposażenia w razie poruszania się w północnej i wschodniej części kraju,
Węgry - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych,
Wielka Brytania - nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, ale mieszkańcy i turyści z niektórych obszarów (np. Szkocja, Góry Penińskie czy Cumbria) zakładają opony zimowe,
Włochy - nie ma generalnego obowiązku stosowania opon zimowych, ale są sytuacje w których ich używanie jest wymagane. Zależne jest to przede wszystkim od konkretnego regionu kraju, ale także ogólniej od niesprzyjających warunków atmosferycznych. Wymóg obowiązuje również na niektórych odcinkach autostrad i na drogach górskich. Zasady te są określone przez przepisy prawne zamieszczone na stronie włoskiej policji.