Opel i Fiat na celowniku w Niemczech! Oszukiwali czy nie?

Niemiecki rząd wzywa na dywanik przedstawicieli Opla i Fiata. Jeszcze w tym tygodniu przed komisją śledczą resortu transportu stawią się przedstawiciele obu koncernów (General Motors i Fiat Chrysler Automobiles), by wytłumaczyć się z rozbieżności w rzeczywistej, a deklarowanej emisji spalin silników wysokoprężnych.

Czy Opel i Fiat też omijali przepisy dotyczące emisji spalin?
Czy Opel i Fiat też omijali przepisy dotyczące emisji spalin?Informacja prasowa (moto)

Sprawa to wynik najnowszych publikacji dziennika "Der Spiegel". Wg dziennikarzy gazety niedozwolone oprogramowanie, mające na celu zaniżanie rzeczywistej emisji spalin, stosowane było np. w produkowanym w Polsce Oplu Astrze.

Służby prasowe Opla ostro odcinają się od prasowych spekulacji. W specjalnym oświadczeniu czytamy m.in., że "Metody badań (na które powołuje się "Der Spiegel" - przyp. red) i protokoły działań nie zostały udostępnione firmie Opel, co nie pozwala nam ocenić ich wyników.

Na podstawie naszych własnych oraz niezależnych pomiarów, a także na podstawie doświadczeń z eksperymentami, których opisy publikowała wcześniej organizacja DUH, nie uważamy tych wyników za obiektywne ani jako poważnie umocowane naukowo".

Doniesienia "Der Spiegel" stoją w sprzeczności z wynikami raportu, który - po wybuchu afery "diesel szwindel" - na zlecenie władz przygotował Niemiecki Federalny Urząd Transportu KBA. Chociaż rzeczywiste wyniki - w wielu przypadkach - różniły się od tych, deklarowanych przez producentów (przebadano 50 modeli 23 producentów), nielegalne oprogramowanie wykryto wyłącznie w autach koncernu Volkswagena.

Zdaniem dziennikarzy Opel korzystał m.in. z systemu ograniczającego działanie urządzeń redukujących emisję spalin w temperaturze poniżej 17 stopni Celsjusza i przy przyspieszaniu.

Trzeba jednak wyjaśnić, że unijne prawo dopuszcza ich czasowe wyłączanie w określonych zakresach temperatur. Dotyczy to zwłaszcza zaworów EGR, których działanie - w niskich temperaturach - zostaje wstrzymane dla ochrony silnika (zawrócenie części spalin z powrotem do cylindra skutkuje obniżeniem temperatury spalania, co zmniejsza powstawanie szkodliwych tlenków azotu).

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas