Odcinkowy pomiar prędkości. Wyjaśniamy jak działa
Po raz pierwszy system odcinkowej kontroli prędkości został wprowadzony w Holandii w latach 90-tych. Od tamtej pory kolejne kraje decydowały się na wdrożenie tego typu systemu automatycznej kontroli prędkości.
Za jeden z najlepszych przykładów może tu posłużyć włoski system Safety Tutor. W pierwszym okresie jego funkcjonowania, na odcinkach objętych kontrolą zanotowano mniej wypadków o 19%, osób rannych o 27%, a zabitych aż o 51%.
Ogromną zaletą tego rozwiązania jest fakt, że zmusza ono kierowców do ograniczenia prędkości na całym odcinku drogi.
Poza oczywistą poprawą stanu bezpieczeństwa wskutek stosowania wspomnianych urządzeń, również korzyści dla środowiska są znaczne, jako że jazda ze stałą prędkością, przy braku intensywnych przyspieszeń, powoduje redukcję ilości spalin emitowanych do atmosfery oraz upłynnienie ruchu drogowego na danym odcinku.
Prędkościomierze pracujące w systemach odcinkowego pomiaru prędkości to zespół kamer cyfrowych (od 1 do 4), posiadających wbudowany mikroprocesor z funkcją rozpoznawania tablic rejestracyjnych i oświetlaczem podczerwieni, zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią oraz szafka teletechniczna zawierająca m.in. kontroler, moduł i przełącznik komunikacyjny. Przyrząd przeznaczony jest do pomiaru średniej prędkości pojazdu w oparciu o pomiar czasu, w jakim ten pojazd przebył odcinek drogi. Kamery na początku i na końcu odcinka drogi umieszczone są względem kierunku ruchu pojazdów, skierowane na przód albo na tył poruszającego się pojazdu w taki sposób, aby możliwy był odczyt tablic rejestracyjnych .
W dużym uproszczeniu: pomiar rozpoczyna się w momencie, gdy pierwsza kamera wychwyci pojazd na początku danego odcinka. Gdy pojazd dotrze do drugiej kamery, system ponownie go odnotuje i obliczy średnią prędkość, z jaką się poruszał.
Jeśli okaże się, że średnia prędkość jest większa od prędkości dopuszczalnej, zostaną wszczęte procedury, dokładnie takie same, jak przy przekroczeniu prędkości zarejestrowanym np. przez fotoradar.
Odcinkowy pomiar prędkości wymusza na kierowcach jazdę ze stałą, nie większą od dopuszczalnej, prędkością na danych odcinkach. Gwałtowne hamowanie na końcu odcinka pomiarowego stwarza zagrożenie dla innych użytkowników ruchu drogowego i nic nie daje, gdyż liczy się czas przejazdu, a wszystkie przejeżdżające pojazdy są i tak filmowane. Mierzona jest prędkość średnia na całym odcinku.
***