Od 2 lutego rusza system IMI do delegowania kierowców ciężarówek

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Od 2 lutego 2022 roku w ramach Pakietu mobilności przewoźnicy drogowi będą musieli elektronicznie zgłaszać objętych obowiązkiem delegowania kierowców. Ma do tego służyć system IMI.

Polskie firmy transportowe to europejska potęga. W 2020 roku nasi przewoźnicy mieli dla swoich pojazdów aż 256 362 "aktywnych" wypisów z licencji międzynarodowej
Polskie firmy transportowe to europejska potęga. W 2020 roku nasi przewoźnicy mieli dla swoich pojazdów aż 256 362 "aktywnych" wypisów z licencji międzynarodowejWojciech Strozyk/REPORTEREast News

Działający od 2008 roku system IMI (ang. Internal Market Information System) to platforma, przez którą przewoźnicy drogowi mają zgłaszać kierowców objętych delegowaniem w tamach wykonywanych transportów międzynarodowych.

Elektroniczny system IMI jest jedynym oficjalnym portalem, w którym można przedkładać zgłoszenia delegowania i odpowiadać na wnioski organów krajowych w sprawie dokumentów.Od 24 stycznia przewoźnicy, których obowiązują unijne przepisy o delegowaniu kierowców mogą już zakładać konta podając np. potrzebne dane adresowe i rejestrować profile swoich pracowników.

Stowarzyszenia i organizacje zrzeszające firmy przewozowe zalecają wcześniejsze zapoznanie się z tą platformą, co może być mocno absorbujące, w przypadku, kiedy przedsiębiorstwo transportowe zatrudnia kilkuset kierowców jeżdżących "na międzynarodówce".

System IMI: oficjalny start 2 lutego 2022

Wysłanie deklaracji poprzez system IMI będzie możliwe dopiero od 2 lutego 2022 roku. Do tego czasu przewoźnicy mogą jedynie sprawdzić działanie tego portalu wyłącznie tworząc konto przedsiębiorstwa i utworzyć deklaracje, ale nie będzie można ich jeszcze wysłać.

Co istotne, wszystkie dane wprowadzane i wpisane przez przewoźnika lub jego pracowników wyznaczonych do obsługi IMI będą automatycznie tłumaczone na język służb kontrolnych, obowiązujący w kraju, do którego kierowca został delegowany.

Na koniec otwartym pozostaje pytanie, czy zaplanowana na 2 lutego przez Komisję Europejską operacja może zakończyć się przeciążeniem infrastruktury informatycznej? Zawsze jest taka możliwość, tym bardziej, że tylko w Polsce w 2020 roku ważnych było 256 362 wypisów z licencji międzynarodowej, z czego każdy taki dokument odpowiada jednemu pojazdowi, którym realizowany jest drogowy transport rzeczy.

***

Moto flesz. Odcinek 22INTERIA.PL

***

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas