O tych przepisach zapewne nie wiedziałeś!
Są sytuacje, w których kierowcy często łamią przepisy, bo o nich zapominają lub po prostu nie wiedzą, że takie istnieją.
Niektóre przepisy ruchu drogowego są zawiłe. W dodatku posiadając prawo jazdy od dłuższego czasu można zapomnieć o pewnych uregulowaniach. Pomijając sytuacje, kiedy kierowcy świadomie łamią prawo, także przez nieznajomość m.in. kodeksu ruchu drogowego można narazić się na mandat.
Wybraliśmy sytuacje, w których kierowcy często nie wiedzą, jak się zachować, i łamią przy tym przepisy. Sztandarowe przykłady to zawracanie przy włączonym sygnalizatorze kierunkowym czy wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, jeśli nikt po nim nie przechodzi.
Jeśli takie przewinienie zauważy policjant, tłumaczenie "ja nie wiedziałem" raczej nie uchroni przed grzywną. Sprawdź, czy pamiętasz, jak należy się zachować w wybranych sytuacjach drogowych.
Przejście dla pieszych rozdzielone wysepką należy traktować jako osobne przejścia. W związku z tym, jeśli pieszy jest na "zebrze" po lewej stronie wysepki lub nie zdążył wejść na pasy po prawej stronie, nie ma pierwszeństwa przed autem. Uwaga! Wysepki nie zawsze mają powierzchnię wyniesioną, czasem wysepka jest tylko namalowana na jezdni.
Wyprzedzać można nawet bez zmiany pasa ruchu, czyli jechać szybciej niż pojazd obok. Tymczasem kodeks ruchu zabrania wyprzedzania przed przejściem dla pieszych o ile ruch na nim nie jest kierowany, np. sygnalizacją świetlną.
Kierowcy zapominają, że światła przeciwmgłowe tylne można włączyć, gdy mgła ogranicza widoczność poniżej 50 m. Świateł przeciwmgłowych przednich można używać przy zmniejszonej przejrzystości powietrza oraz w nocy na drodze ze znakiem "droga kręta". Ponadto poza obszarem zabudowanym podczas wyprzedzania we mgle należy dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.
Obecnie dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, jest obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Pod koniec sierpnia tego roku zmieniają się przepisy. Te nakładają obowiązek noszenia odblasków na wszystkich pieszych znajdujących się na drodze poza obszarem zabudowanym, bez względu na wiek.
Znalezienie wolnego miejsca parkingowego bywa problemem. Czasem kierowcy parkują po lewej stronie ulicy. Parkując w ten sposób trzeba pamiętać, że zatrzymanie i postój przy lewej krawędzi jezdni są zabronione. Wyjątkiem są jednokierunkowe drogi na obszarze zabudowanym oraz te o małym natężeniu ruchu. Jednak w praktyce ten zakaz nie obowiązuje.
Kierowcy zapominają, że sygnał do bezkolizyjnego skrętu w lewo (zielona strzałka), zezwala jedynie na skręt w lewo, ale bez możliwości zawracania, nawet jeśli brak znaku "zakaz zawracania".
Podczas wyprzedzania trzeba zawsze zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu. W razie wyprzedzania roweru, wózka rowerowego, motoroweru, motocykla lub kolumny pieszych odstęp ten został zdefiniowany przed kodeks ruchu - według przepisów nie może być mniejszy niż 1 m.
Zasady ruchu na rondzie, po którym jeżdżą tramwaje i nie ma sygnalizacji świetlanej (tam ona decyduje o pierwszeństwie przejazdu), to dla wielu kierowców zagadka. Warto zapamiętać, że podczas wjeżdżania na rondo tramwaj musi zawsze czekać, natomiast zjeżdżając z niego lub skręcając ma bezwzględne pierwszeństwo przed każdym pojazdem znajdującym się na jezdni.
Przepisy nie regulują kwestii używania kierunkowskazów na rondzie. Policjanci sugerują, że powinno się używać kierunkowskazu (prawego) przy zjeżdżaniu z ronda (na drogę wylotową) lub przy zmianie pasa ruchu.
Przepisy nakładają na uczestników kolizji obowiązek usunięcia pojazdów z miejsca zdarzenia, np. na pobocze, jeśli nikt nie został ranny. Jeśli się to nie uda, należy włączyć światła awaryjne, a poza obszarem zabudowanym ustawić trójkąt ostrzegawczy.
Jeśli droga, na którą wjechaliśmy, znajduje się w strefie zamieszkania, trzeba pamiętać, że panują na niej specjalne zasady. Po pierwsze, parkować można jedynie w miejscach do tego wyznaczonych, a po drugie, pieszy ma zawsze pierwszeństwo przed pojazdem, nawet jeśli idzie środkiem drogi. Obowiązuje też ograniczenie prędkości do 20 km/h.