Nowy taryfikator a liczba wypadków. Na co pójdą pieniądze z mandatów?

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Nowy taryfikator mandatów, który obowiązuje w Polsce od 1 stycznia 2022 roku, sprawił, że stawki za niektóre wykroczenia drogowe wzrosły nawet 10-krotnie! Można więc być pewnym, że w najbliższym czasie budżetowe wpływy z tytułu mandatów drogowych zauważalnie wzrosną. Na co zostaną przeznaczone pieniądze kierowców?

Czy kierowcy załatają budżet? Nowy taryfikator jest bardzo srogi!
Czy kierowcy załatają budżet? Nowy taryfikator jest bardzo srogi!Stanisław Bielski/ReporterAgencja SE/East News

W 2021 roku, w wyniku wypadków drogowych, na polskich drogach zginęło 2 212 osób. W 2020 roku ofiar śmiertelnych było 2 491, w 2019 roku - 2009, a w 2018 roku - w wypadkach drogowych zginęły 2862 osoby.

Liczba wypadków i osób, które zostały w nich poszkodowane, w Polsce w przeliczeniu na 1 mieszkańca, od lat pozostaje jedną z najwyższych w Unii Europejskiej. W 2019 roku, według danych z Eurostat, Polska znalazła się na 3. miejscu pod względem największej liczby zabitych w wypadkach drogowych na 1 000 mieszkańców.

Wypadki a nowy taryfikator mandatów

W tym roku, w okresie ponad dwóch tygodni stycznia, doszło do 670 wypadków drogowych, zginęło w nich 71 osób, a 779 zostało rannych. Zatrzymano również 2991 kierujących po spożyciu alkoholu. Co ciekawe pierwsze dni stycznia tego roku wykazały znacznie więcej zatrzymanych nietrzeźwych kierowców, a także poszkodowanych w wypadkach, aniżeli analogicznym okresie roku ubiegłego. I choć policyjne dane nie napawają optymizmem, widać jednak, że kierowcy zaczynają przestrzegać przepisów i jeżdżą poprawniej.

Po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów zauważyliśmy znaczną poprawę w zachowaniu kierowców. Udział przekroczeń prędkości w terenie zabudowanym i niezabudowanym spadł o 6,54 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. Największą poprawę odnotowaliśmy w terenie zabudowanym - tu widoczny jest 11 proc. wzrost poprawności jazdy kierowców w tym roku. Jesteśmy jednak świadomi, że ten efekt będzie jeszcze narastał z czasem - mówi Julia Langa, Yanosik Autoplac

Ile kosztują wypadki drogowe w Polsce

Analitycy z Polskiego Instytutu Ekonomicznego oszacowali, że zdarzenia drogowe stanowią koszt roczny około 50-60 mld zł dla polskiego społeczeństwa. To 3 proc PKB. W skład wyliczeń włączono m.in. leczenie szpitalne, koszty pracy służb drogowych, a także wypłacone zasiłki.

Według danych z Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego w 2018 roku koszty wypadków drogowych wyniosły 45 mld zł oraz dodatkowo 12 mld zł za kolizje drogowe. Wówczas mandaty nie były tak wysokie, a w całym roku doszło do 31 674 (zgłoszonych policji) wypadków drogowych.

Obecnie stawka za spowodowanie kolizji, według nowego taryfikatora, wynosi już 1 500 zł. Z kolei za wypadek lub kolizję po spożyciu alkoholu kierowca zapłaci minimum 2 500 zł. Do tej pory było to maksymalnie 500 zł.

Nowe mandaty podreperują budżet?

Według analityków z Polskiego Instytutu Ekonomicznego wpływ z opłaconych przez kierowców kar trafi do budżetu państwa, pod kategorię "opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe".

W 2019 wpływy z mandatów stanowiły 5 proc. wykonanego budżetu. Dokładniejsze dane z Najwyższej Izby Kontroli, które dotyczą egzekucji mandatów w latach 2016-2018, informują o łącznej kwocie wpływów do budżetu w wysokości 1,3 mld zł. Prognoza na 2022 rok zakłada, że maksymalny poziom wpływów do budżetu z mandatów może wynieść około 4 mld zł, a więc 0,8 proc. wpływów budżetowych.

Taryfikator mandatów 2022 rok

Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 
Taryfikator mandatów na 2022 rok 

Nowy taryfikator zmieni zachowania kierowców?

Istnieje prawdopodobieństwo, że podwyższone mandaty przyniosą efekt w poprawie bezpieczeństwa na polskich drogach. Na Słowacji ten proces przyniósł upragnione rezultaty. Dane OECD podają, że po podwyższeniu kar dla kierowców i zmianie przepisów drogowych, liczba wypadków spadła o 23 proc., a liczba ofiar o 37 proc.

Aplikację Yanosik pobrało już ponad 15 mln zmotoryzowanych. W grudniu odnotowaliśmy wzrost unikalnych użytkowników o 16 procent w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Z kolei styczeń przyniósł nam wzrost o 56 procent. Kierowcy również chętniej korzystają z Yanosika w trakcie krótkich tras, co niegdyś nie należało do ich nawyków. Obecnie każdy chce się czuć bezpiecznie na trasie, a także mieć bieżące informacje z jej przebiegu, nie tylko w zakresie kontroli policji czy fotoradarów - komentuje Julia Langa.

Kary za nieprzestrzeganie przepisów są obecnie znacznie bardziej rygorystyczne. Stawki zmieniły się nawet 10-krotnie. Za przekroczenie prędkości o 30 km/h zapłacimy już 800 zł, a nie 200-300 zł. Za spowodowanie kolizji 1 500 zł, a sąd może nas ukarać najwyższą grzywną do 30 tysięcy złotych. Czy takie stawki realnie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach? Czas pokaże...

opr. Paweł Rygas

***

Moto flesz. Odcinek 21INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas