Nowy Mercedes klasy A

15 lat temu Mercedes wzbudził sensację swoim pierwszym kompaktowym autem. Teraz zaskakuje gruntowną zmianą formuły tego modelu – minivana zastępuje hatchback.

Trzecia generacja Mercedesa klasy A (W176). Samochód bazuje na nowej platformie, z której korzysta już Klasa B.
Trzecia generacja Mercedesa klasy A (W176). Samochód bazuje na nowej platformie, z której korzysta już Klasa B.Mercedes

To też był marzec i też salon w Genewie. Tyle że 15 lat temu. Na stoisku Mercedesa czekała nie lada sensacja. Nosiła literę A, była pierwszym kompaktowym autem tej marki. Z linią minivana i z podwójną podłogą.

Mercedes klasy A

Nowy Mercedes klasy A (czytaj artykuł)

Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes
Mercedes klasy AMercedesMercedes

Podczas tegorocznych targów w Genewie na stoisku Mercedesa "generatorem tłumów" wcale nie były najdroższe modele, ale ten najtańszy - nowa klasa A. Tak jak 15 lat temu, ale powód był inny. Wówczas Mercedes debiutował w segmencie aut kompaktowych. Dziś pojawia się wśród pięciodrzwiowych kompaktowych hatchbacków.

Doskonałe materiały, doskonały montaż - jakość nowej klasy A jest godna logo na środku kierownicy. Sportowy charakter wnętrza podkreśla wysoko przebiegająca górna krawędź kokpitu. Mercedes

Profile wcześniejszych generacji klasy A kojarzą się jednoznacznie z jednobryłowym minivanem. A nowe A jest hatchbackiem. Pierwszym seryjnym pięciodrzwiowym hatchbackiem Mercedesa. Z wyraźnie wyodrębnioną maską. To zresztą bardzo opływowa maska, podobnie jak i reszta auta. Z Cx 0,26 klasa A to jeden z najbardziej aerodynamicznych pojazdów świata.

Zmieniły się też wymiary klasy A. Radykalnie. Nowa generacja ma 429 cm długości, czyli aż o... 41 cm więcej niż poprzednik. Jest też o 16 cm niższa i 1,6 cm szersza (najnowsze wcielenie mierzy 143 cm wysokości i 178 cm szerokości). "Przyrost" karoserii nie poszedł na marne. Wnętrze jest wyjątkowo przestronne.

Klasa A nie tylko potrafi się połączyć z iPhonem, ale również w pełni się z nim zintegrować - na ekranie w kokpicie można przeglądać np. wykaz piosenek wgranych do iPhone'a i obsługiwać smartfon za pomocą przełącznika umieszczonego między przednimi siedzeniami. Takie udogodnienie będzie najprawdopodobniej wymagać dopłaty.

Mercedes dostępny jest z pakietem Sport, przygotowanym wspólnie z AMG. Taka odmiana ma m.in. zmienione zawieszenie i czerwone wstawki w zderzakach.Mercedes

Auto bazuje na nowej platformie MFA - dziś stosowanej już w klasie B, a wkrótce w kompaktowym sportowym sedanie i kompaktowym SUV-ie. W gamie nowej klasy A początkowo znajdą się silniki o mocy 109-211 KM, wszystkie z turbodoładowaniem. Środek ciężkości znajduje się dużo niżej niż w poprzedniku. Z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie. Z czasem powinny pojawić się wersje z napędem na 4 koła.

Szacuje się, że dla co 2. nabywcy tego modelu klasa A będzie pierwszym Mercedesem w życiu. Trudno o lepsze powitanie. A w 2013 r. spodziewana jest topowa "wysportowana" odmiana AMG, która powinna mieć 2-litrową jednostkę z turbo i 350 KM. Szykuje się kolejna kompaktowa sensacja marki Mercedes.

Krzysztof Wojciechowicz

Kompakty Mercedesa

1997 r.: I generacja, oferowana z jednostkami o mocy od 60 do 140 KM.Mercedes
II generacja, w Polsce dostępna obecnie z silnikami o mocy od 82 do 140 KM.Mercedes
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas