Nowy jaguar na filmie

Wygląda na to, że przejęcie Jaguara przez hinduski koncern Tata dodało brytyjskiej marce wiatru w żagle. Jaguar oficjalnie zaprezentował następce kultowego modelu XJ.

Samochód całkowicie zrywa z charakterystycznymi kształtami, do których przyzwyczaiły nas poprzednie generacje auta. Charakteryzuje się panoramicznym szklanym dachem, który jest integralnym elementem koncepcji projektowej nowego Jaguara XJ. Dzięki niemu samochód charakteryzuje się niższą, bardziej opływową linią dachu, a wnętrze jest zdecydowanie jaśniejsze i daje większe poczucie przestrzeni.

Aluminiowe nadwozie samochodu wykonane jest w autorskiej technologii firmy Jaguar, zainspirowanej przez rozwiązania lotnicze i kosmiczne, dzięki czemu XJ jest aż o 150 kg lżejszy od swoich konkurentów. Znacząco poprawia to osiągi, prowadzenie i walory ekonomiczne, zapewniając jednocześnie zwiększoną wytrzymałość, kulturę pracy i oferowane przez samochód bezpieczeństwo. Podobnie, jak w przypadku poprzedników samochód występować też będzie w przedłużonej wersji L. Ta ostatnia charakteryzuje się zwiększonym rozstawem osi. Karoseria oferuje o 12,5 cm więcej miejsca na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.

Pod maską nowego XJ znaleźć się może jeden z czterech silników. Ofertę otwiera trzylitrowy diesel V6 o mocy 275 KM. Bardziej rozbudowana jest gama jednostek benzynowych. Podstawowym jest pięciolitrowa V8 o mocy 385 KM. Auto z tym silnikiem rozpędza się do setki w 5,5 sekundy. W ofercie jest również doładowana jednostka o tej samej pojemności, legitymująca się mocą 470 KM (0-100 km/h w 5 sekund). Dla fanów bardzo szybkiej jazdy przewidziano również wariant rozwijający 510 KM, który rozpędza się do 100 km/h w 4,8 s.

XJ to samochód, który przez lata tworzył legendę Jaguara. Pierwszy "kociak" tej serii pojawił się w 1968 roku. Zdaniem przedstawicieli firmy miał to być najdoskonalszy z pojazdów noszących na masce znak drapieżnego kota. Pierwsze egzemplarze wyposażone były sześciocylindrowe rzędowe silniki benzynowe o mocach 180 lub 245 KM. Dla przypomnienia, warto dodać, że ledwie trzy lata wcześniej uruchomiono w Polsce produkcję Syreny 104, w której największą nowością była zsynchronizowana skrzynia biegów.

Kolejna seria z delikatnie przestylizowanym nadwoziem trafiła do sprzedaży w 1973 roku. Trzecia generacja zaprezentowana została w 1979 roku. Gruntownie odnowiony model zadebiutował w 1986 roku. Samochód wciąż wyposażany był jedynie w duże, benzynowe jednostki napędowe, moment obrotowy trafiał na koła tylne.

Prawdziwym przełomem był typoszereg X300 opracowany po przejęciu Jaguara przez Forda. Samochód opracowany w 1994 roku wciąż wyróżniał się spośród konkurencji niezwykle eleganckim nadwoziem, znacząco poprawiła się jednak jakość wykonania. Jeszcze lepszą opinią pochwalić się może typoszereg X308 dostępny na rynku od 1997 roku. Ostatnia generacja XJ - typoszereg X350 - dostępna była na rynku od 2002 roku. Auto wyróżniało się m.in. całkowicie aluminiowym nadwoziem, dzięki któremu samochód charakteryzował się jeszcze lepszymi osiągami (spadła masa, wzrosła sztywność konstrukcji). W 2004 roku inżynierowie z Jaguara zdecydowali się wypuścić na rynek wersję L (long) z rozstawem osi zwiększonym o 125 mm. Rozwiązano w ten sposób jedną z głównych bolączek modeli XJ - stosunkowo ciasne wnętrze.

Zapraszamy na film

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: jaguar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy