Nowy Ford Ranger Raptor: 288 KM, 7 trybów jazdy i 2 blokady dyferencjału

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

W Polsce sprzedaż Rangera to blisko połowa całego rynku pick-upów. A niebawem do sprzedaży trafi wersja Raptor, która otrzymała nowy 3-litrowy benzynowy silnik. Gamę jednostek napędowych uzupełni w przyszłości wysokoprężny motor 2.0 EcoBlue. Dostawy nowego Raptora do klientów rozpocząć się powinny w IV kwartale 2022 roku.

W Europie Ford Ranger w wersji Raptor pojawił się w 2018 roku. Teraz najnowsza wersja Raptora zadebiutuje na Starym Kontynencie pod koniec 2022 roku
W Europie Ford Ranger w wersji Raptor pojawił się w 2018 roku. Teraz najnowsza wersja Raptora zadebiutuje na Starym Kontynencie pod koniec 2022 rokuInformacja prasowa (moto)

Najnowsze wcielenie Rangera Raptora otrzymało poszerzone nadkola i reflektory w kształcie litery C oraz grill nawiązujący wprost do amerykańskich pick-upów Forda z serii F. Do tego znajdziemy tam 17-calowe felgi z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor oponami terenowymi.

Nowe przednie i tylne sportowe fotele oraz obudowy nawiewów czy obszycie kierownicy otrzymały rzucające się w oczy pomarańczowe akcenty. Do tego łopatki przy kierownicy do obsługi automatycznej przekładni wykonane zostały z odlewów magnezu.

Na desce rozdzielczej pojawił się nowy 12,4-calowy w pełni cyfrowy zestaw wskaźników. Z kolei w centralnym miejscu kokpitu zamontowano 12-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego SYNC4, który już w serii oferuje m.in. bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto.

Standardowo w nowym Raptorze montowane będą opony AT w rozmiarze 285/70/R17Informacja prasowa (moto)

Zmodyfikowane zawieszenie z 2,5-calowymi amortyzatorami Ford Performance FOX, dostosowuje się w czasie rzeczywistym do warunków drogowych i terenowych. Projektanci pomyśleli też o zabezpieczeniu podwozia i mechanizmów znajdujących się pod podłogą Raptora.

Przednia płyta osłonowa z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji i ma za zadanie chronić m.in. chłodnicę, układ kierowniczy, przednią część ramy, miskę olejową czy przedni mechanizm różnicowy.

Do wyboru dwa silniki: 3.0 V6 EcoBoost i 2.0 R4 EcoBlue

Za napęd Rangera odpowiadać będzie benzynowa jednostka 3.0 EcoBoost V6 z podwójnym turbodoładowaniem, która osiąga 288 KM i 491 Nm. Wyposażony w dołączany napęd 4x4 pick-up oferuje też przełożenie redukcyjne oraz blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego.

Widlasta jednostka z blokiem wykonanym z żeliwa standardowo współpracuje z 10-stopniowym "automatem" i posiada system podtrzymania otwarcia przepustnicy, dzięki czemu ogranicza się efekt tzw. turbo-dziury.

Znany z samochodów wyczynowych patent dostępny jest wyłącznie w trybie jazdy Baja i utrzymuje przepustnicę otwartą do trzech sekund po tym, jak kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, co umożliwia szybszą reakcję silnika na ponowne wciśnięcie "gazu" np. przy wychodzeniu z zakrętu.

Nowe amortyzatory FOX wypełnione zostały olejem wzbogaconym Teflonem, co ma zmniejszyć tarcie o około 50 proc. w porównaniu z poprzednim modelemInformacja prasowa (moto)

Uzupełnieniem gamy silnikowej będzie 4-cylindrowy turbodiesel 2.0 EcoBlue, który pojawi się w nowym Rangerze Raptorze od 2023 roku. W oficjalnym komunikacie Ford podkreśla jednak, że szczegóły dotyczące dostępności silników na poszczególnych rynkach będą dostępne w późniejszym terminie.

Wracając do trybów jazdy, to w przypadku poruszania się po utwardzonych drogach kierowca ma do wyboru:

  • tryb normalny (Normal) - tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa,
  • tryb sportowy (Sport) - dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie,
  • tryb na śliskie nawierzchnie (Slippery) - służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach.

Z kolei w trakcie jazdy terenowej można dopasować działanie m.in. skrzyni biegów oraz elektronicznych systemów bezpieczeństwa poprzez:

  • tryb jazdy po skałach (Rock crawl) - pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie,
  • tryb jazdy po piasku (Sand) - dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu,
  • tryb błoto/koleiny (Mud/Ruts) - zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego,
  • tryb Baja - wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością.

Nowy Ford Ranger 2022

Nowy Ford Ranger 2022

Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 
Nowy Ford Ranger 2022 

Ponadto, co jest całkowitą nowością w stosunku do poprzedniej generacji, kierowca Rangera może decydować o głośności i brzmieniu silnika poprzez wciśnięcie przycisku na kierownicy lub wybierając jeden ze wspomnianych trybów jazdy. Wśród ustawień można znaleźć program:

  • Cichy - przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami,
  • Normalny - profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten jest domyślnie stosowany w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl,
  • Sport - oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczne dźwięki wydechu,
  • Baja - wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Ten tryb ten przeznaczony jest tylko do użytku w terenie.
Nowy Ford Ranger Raptor 2022 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas