Nowe testy Euro NCAP. Jest jedna kompromitacja...

Specjaliści z EuroNCAP zajmujący się badaniem poziomu bezpieczeństwa nowych, wprowadzanych na europejskie rynki, samochodów rozbili kolejne auta. Próbom zderzeniowym poddano aż piętnaście modeli. Tym razem nie obyło się bez – bardzo poważnych – wpadek. Które pojazdy wyszły z badania obronną ręką, a które – dla własnego bezpieczeństwa – lepiej omijać z daleka?

Wśród rozbitych pojazdów znalazły się dwa BMW. Pierwszy z nich - model X1 - uzyskał maksymalny wynik 5 gwiazdek. Auto otrzymało wysokie noty: 90 proc. punktów za ochronę dorosłych i 87 proc. za ochronę dzieci. Poziom zabezpieczenia pieszych oceniono na 74 proc., a dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo na 77 proc.

Dużo gorzej poradziło sobie z testami zderzeniowymi nie najmłodsze już BMW Z4. Popularne kabrio oceniono zaledwie na trzy gwiazdki! Za ochronę dorosłych auto otrzymało jedynie 69 proc. punktów. Jeszcze niżej - na 61 proc. - oceniono poziom ochrony dzieci. Zaskakująco wysokie noty - 91 proc. - przyznano BMW Z4 za ochronę pieszych. Dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na marne 46 punktów procentowych.

Reklama

Dobre rezultaty odnotowało nowe Infiniti Q30, będące technicznym bliźniakiem Mercedesa klasy A. Samochód otrzymał maksymalny wynik 5 gwiazdek. Ochronę dorosłych oceniono na 84 proc., dzieci - na 86 proc. Poziom zabezpieczenia pieszych to - bardzo wysokie - 91 proc. Dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo - 81 proc.

Testom zderzeniowym poddano również dwa nowe modele Jaguara. Oba - ocenione na maksymalne 5 gwiazdek - zanotowały jedne z lepszych wyników w testowanej grupie. Model XE otrzymał 92 proc. punktów za ochronę dorosłych i 82 proc. za ochronę dzieci. Na 81 proc. oceniono poziom zabezpieczenia pieszych, za dodatkowe systemy bezpieczeństwa przyznano autu 82 proc. punktów.

Jaguar XF również może się pochwalić wysokimi notami. Poziom zabezpieczenia dorosłych oceniono na 92 proc, dzieci - na 84 proc. Za ochronę pieszych samochód otrzymał 80 punktów procentowych. Dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na 83 proc.

W testach zderzeniowych Euro NCAP uczestniczyły też dwa nowe auta marki KIA. Podobnie, jak w przypadku Jaguara - oba otrzymały maksymalną ocenę - 5 gwiazdek. Model Optima dostał 89 proc. punktów za ochronę dorosłych i 86 proc. za ochronę dzieci. Zabezpieczenie pieszych przed skutkami zderzenia oceniono na 67 proc. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - na 71 punktów procentowych.

Zbliżone wyniki zanotowała też Kia Sportage. Poziom zabezpieczenia dorosłych pasażerów oceniono na 90 proc. Ochronę dzieci - na 83 proc. Za zderzenie z pieszym przyznano autu 66 punktów procentowych. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa otrzymały notę 71 punktów.

Na liście przetestowanych modeli znalazła się też - produkowana w Polsce - Lancia Ypsilon. Auto otrzymało najniższą notę spośród testowanych modeli - zaledwie 2 gwiazdki! Poziom ochrony dorosłych oceniono na skandaliczne 44 punkty procentowe. Dla odmiany, za ochronę dzieci przyznano Lancii zaskakująco wysokie 79 proc. punktów. 64 punkty procentowe przyznano autu za zabezpieczenie pieszych. Żenująco niski wynik - 38 proc. - otrzymały dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo. Jakby tego było mało - po teście zderzenia czołowego offsetowego (tj. najczęstszy przypadek zderzeń czołowych) samochód uległ zapaleniu na skutek kontaktu akumulatora z płynem hamulcowym. Jak zapewnił producent, był to jednostkowy przypadek, ale objęto go dochodzeniem.

Wzorowo z testami zderzeniowymi poradził sobie - oceniony na 5 gwiazdek - hybrydowy Lexus RX. Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 91 proc., dzieci - na 82 punkty procentowe. 79 proc. punktów przyznano autu za poziom zabezpieczenia pieszych. Na 77 proc. oceniono dodatkowe systemy bezpieczeństwa.

Świetny wyniki - 5 gwiazdek - zanotował też nowy Mercedes GLC. Auto otrzymało - najwyższą wśród testowanych modeli - notę za ochronę dorosłych pasażerów - 95 punktów procentowych. Poziom zabezpieczenia przed skutkami wypadków dzieci oceniono na 89 proc, pieszych na 82 proc. Za dodatkowe systemy bezpieczeństwa przyznano autu 71 punktów.

Pewnym zaskoczeniem był czterogwiazdkowy wynik nowego Mini. Auto otrzymało 90 proc. punktów za ochronę dorosłych. Poziom zabezpieczenia dzieci oceniono na 68 proc. Taki sam wynik samochód otrzymał w kategorii ochrony pieszych. 67 punktów przyznano Mini za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Cztery gwiazdki otrzymał również nowy Nissan Navara. Auto otrzymało bardzo zbliżone noty w trzech kluczowych kategoriach. Ochronę dorosłych oceniono na 79 proc. Po 78 proc. punktów przyznano Navarze za ochronę dzieci i pieszych. Za dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo samochód otrzymał 68 punktów procentowych.

Dobrą wiadomością jest 5 gwiazdek przyznane popularnemu Oplu Astrze. Samochód otrzymał wysokie noty w każdej z ocenianych kategorii. Za ochronę dorosłych przyznano mu 86 punktów procentowych, ochronę dzieci oceniono na 84 punkty procentowe. Poziom zabezpieczenia pieszych przed skutkami wypadków oceniony został na 83 proc. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - na 75 proc.

Testom poddano również dwa auta Renault. Zgodnie z tradycją oba modele otrzymały maksymalną notę ogólną - 5 gwiazdek. Mniejszy - Megane - w kategorii ochrony dorosłych oceniono na 88 proc. Za ochronę dzieci przyznano mu 87 punktów procentowych. Po 71 proc. punktów samochód otrzymał za poziom zabezpieczenia przed skutkami wypadków pieszych i dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo.

Ostatnim z testowanych aut był nowy gracz w segmencie D - Renault Talisman. W kategorii ochrony dorosłych przyznano mu 86 punktów procentowych. Na 84 punkty oceniono poziom zabezpieczenia dzieci. Za ochronę pieszych auto otrzymało 68 proc. punktów. Dodatkowe systemy wspomagające bezpieczeństwo oceniono na 76 punktów procentowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Euro NCAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy