Nowe paliwo już na pierwszej stacji. Co to jest i kto może tankować HVO100?

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

Aktualizacja

Na pierwszej stacji w Polsce pojawi się nowe paliwo HVO100, wytwarzane wyłącznie ze źródeł odnawialnych. Wcześniej podobne rozwiązanie wprowadziły już Niemcy, Czechy i Austria. Stanowi ono realną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego, jednak jego cena może odstraszać.

Nowe paliwo na pierwszej stacji w Polsce. Dla kogo HVO100?
Nowe paliwo na pierwszej stacji w Polsce. Dla kogo HVO100?123RF/PICSEL

Polska dołączyła do takich krajów jak Niemcy, Austria oraz Czechy i umożliwiła kierowcom tankowanie nowego paliwa HVO100. Przystosowane specjalnie pod kątem silników wysokoprężnych jest w całości wytwarzane z uwodornionych olejów roślinnych. Stanowi zatem idealną alternatywę dla tradycyjnego oleju napędowego.

HVO100 już w Polsce. Co to za paliwo i kto może je tankować?

Pierwszą siecią, która wprowadziła do oferty nowe paliwo, jest szwajcarska Avia. Konkretnie mowa o stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina. W komunikacie sieci czytamy:

Jako pierwsi na rynku oferujemy naszym Klientom paliwo HVO (ang. Hydrogenated Vegetable Oil). Jest to forma syntetycznego, alternatywnego i odnawialnego paliwa do silników diesla, które produkowane jest z odzyskanych tłuszczów i olejów roślinnych. W czystej postaci ogranicza ono emisję CO2 aż do 90 proc. względem emisji ON!

W porównaniu do oleju napędowego HVO100 pochwalić się może mniejszą emisją cząstek stałych i tlenków azotu. W przeciwieństwie np. do oleju słonecznikowego, nowe paliwo jest także w pełni bezpieczne dla nowoczesnych aut z silnikami wysokoprężnymi.

Paliwo HVO100 w Polsce. Ceny

Niestety, nie mamy najlepszych wiadomości dla ekologicznych i jednocześnie oszczędnych kierowców. Paliwo HVO100 jest dużo droższe niż klasyczny olej napędowy. Pierwsi kierowcy, którzy mieli okazję skorzystać z nowego rozwiązania, informują o cenach dochodzących do 9 zł za litr.

Produkcję paliwa HVO planuje uruchomić Orlen

Problemem jest też ograniczona dostępność ekologicznego paliwa, które - w opinii wielu ekspertów - może być kluczowym elementem przechodzenia na napędy zeroemisyjne w transporcie. Sytuacja ta może się jednak zmienić za sprawą rodzimego Orlenu. Pod koniec 2021 roku rada nadzorcza spółki wyraziła zgodę na realizację budowy jednostki HVO na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Zakończenie inwestycji i rozpoczęcie produkcji planowane jest w połowie tego roku.

Jedno jest pewne - wraz z upowszechnianiem nowego paliwa, jego ceny będą spadać.

Kierowca busa ukarany za kłęby dymu i niezgodne z przepisami oświetleniePolicjaPolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas