Nowe odcinkowe pomiary prędkości. Praca wre?
Trwają prace nad powiększeniem liczby odcinkowych pomiarów prędkości o 39 lokalizacji. Pojawią się one m.in. na autostradach A1, A2 oraz A4.
Generalny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył już montaż 26 nowych fotoradarów. To jednak nie jest koniec inwestycji, jeśli chodzi o monitorowanie poczynań kierowców na drogach. Trwają prace nad zwiększeniem liczby odcinkowych pomiarów prędkości o 39 nowych lokalizacji w 13 województwach. Ponadto ma pojawić się 30 systemów RedLight, czyli kamer monitorujących auta wjeżdżające na skrzyżowanie mimo czerwonego światła.
Za rozbudowę obecnego systemu ma być odpowiedzialna spółka Sprint, dotychczas pracująca m.in. nad montażem odcinkowego pomiaru prędkości na S8 w Warszawie. Jak informuje Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym Canard (komórka organizacyjna Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego), lokalizacje zostały wytypowane na podstawie analizy poziomu bezpieczeństwa wszystkich dróg publicznych w naszym kraju. Obejmuje ona m.in. wybrane odcinki autostrad A1, A2 oraz A4, a także dróg ekspresowych S7, S11 i S14.
W sumie kontrolami zostanie objętych ok. 200 km dróg. Odcinkowy pomiar prędkości ma pojawić się w następujących miejscach:
Obecnie, jak podaje dziennik.pl, wykonawca prowadzi oględziny lokalizacji pod kątem możliwości zainstalowania urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Prowadzone są również rozmowy z zarządcami dróg.
Chodzi tu o wykluczenie ewentualnych przeszkód np. problemy z doprowadzeniem prądu do kamer. Jeśli oględziny wykażą, że montaż w konkretnej lokalizacji nie jest obecnie możliwy, w jej zastępstwo zostanie wytypowane miejsce z listy rezerwowej. W dalszej kolejności zostaną podjęte ostateczne decyzje co do listy miejsc, w których zostanie zamontowany odcinkowy pomiar prędkości. Wówczas wykonawca będzie mógł przystąpić do rozpoczęcia instalacji.
Wygląd więc na to, że do montażu i uruchomienia nowych odcinków pomiarowych jest jeszcze daleko.
Urządzenia, które będą monitorować zachowania kierowców na drogach to Unicam VELOCITY3. Mogą one rejestrować naruszenia na kilku pasach ruchu, niezależnie od tego, na którym pasie znajduje się pojazd. Potrafią także zidentyfikować pojazd, zarejestrować wizerunek sprawcy i wiele innych parametrów. Są przystosowane również do pracy w trudnych warunkach pogodowych.
Po zakończeniu prac CANARD będzie dysponował w sumie 73 odcinkowymi pomiarami prędkości. Pozwolą one na kontrolowanie ok. 400 km dróg.
To jednak nie koniec, ponieważ rozbudowa systemów kontroli obejmuje także wymianę 247 fotoradarów na nowe. Ponadto GITD zamontuje także 5 urządzeń rejestrujących przejazd przez tory pomimo czerwonego światła. W sumie plany GITD obejmują instalację prawie 350 nowych urządzeń.
O tym, czy jest to gra warta świeczki, niech świadczą wyniki za pierwszą połowę 2022 roku. Zarejestrowano wówczas ponad pół miliona przypadków przekroczenia prędkości z czego za niemal 95 tys. odpowiada odcinkowy pomiar prędkości, a za ponad 387 tys. fotoradary.
***