Nowe Mini oficjalnie - ewolucja ikony
W starym, sprawdzony stylu - trzecia generacja współczesnego Mini nie zmienia kursu wytyczonego przez poprzedników. Przynajmniej na pierwszy rzut oka.
Bo choć wzbogacona o kilka nowych detali karoseria Mini nawiązuje do poprzednika, to architektura i silniki kolejnej generacji modelu z poprzednikiem mają niewiele wspólnego.
Nowe Mini powstało na platformie UKL1, z której w przyszłości skorzystają przednionapędowe modele BMW. Jego nadwozie jest o blisko 10 cm dłuższe (382-385 cm zależnie od wersji), o ponad 4 cm szersze (172,7 cm) i o niespełna 1 cm wyższe (141,4 cm). O 2,8 cm większy niż w poprzedniku rozstaw osi (249,5 cm) ma zapewnić dodatkową przestrzeń na nogi dla kierowcy i pasażerów. Wzrosła też pojemność bagażnika - ze 160 do 211 l.
Do napędu auta może początkowo posłużyć jeden z dwóch turbodoładowanych silników benzynowych (3-cylindrowy o pojemności 1,5 litra i mocy 136 KM oraz 4-cylindrowy o pojemności 2 litrów i mocy 192 KM) lub 1,5-litrowy turbodiesel R3 o mocy 116 KM.
Wszystkie jednostki otrzymają bezpośredni wtrysk paliwa, system start-stop i będą współpracowały z nowymi, 6-biegowymi przekładniami manualnymi lub automatycznymi. W niedalekiej przyszłości do oferty dołączył najmocniejsza odmiana John Cooper Works z motorem o mocy przekraczającej 200 KM.
Cooper | Cooper S | Cooper D | |
Silnik | benzynowy, turbo (R3) | benzynowy, turbo (R4) | turbodiesel (R3) |
Pojemność | 1499 ccm | 1998 ccm | 1496 ccm |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 136/4500-6000 | 192/4700-6000 | 116/4000 |
Maks. moment (Nm) przy obr./min | 220/1250-4000 | 280/1250-4750 (300 Nm z overboostem) | 270/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 7,9 (7,8) | 6,8 (6,7) | 9,2 (9,2) |
Prędkość maks. (km/h)* | 210 (210) | 235 (233) | 205 (204) |
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) | 4,5-4,6 (4,7-4,8) | 5,7-5,8 (5,2-5,4) | 3,5-3,6 (3,7-3,8) |
*dane w nawiasach dotyczą wersji ze skrzynią automatyczną |
Nowe Mini otrzyma elektromechaniczne wspomaganie, które ma ograniczać przy okazji zużycie paliwa. Nowa jest też konstrukcja wielowahaczowego, tylnego zawieszenia. Dodatkowo, na pokładzie wersji Cooper S pojawi się elektroniczny system imitujący blokadę mechanizmu różnicowego (EDLC), poprawiający przyczepność przednich kół na zakrętach.
Zgodnie z panującą modą, kierowca Mini będzie miał do wyboru kilka trybów jazdy (w tym ekonomiczny, o nazwie "Green"), a na liście opcji zadebiutują elementy znane z aut wyższych klas: amortyzatory o zmiennej sile tłumienia, wyświetlacz typu head-up, gładzik (touchpad), LED-owe przednie lampy oraz nawigacja współpracująca z automatyczną skrzynią biegów, która na podstawie przebiegu trasy będzie mogła np. dokonać redukcji przełożenia. Auto otrzyma wreszcie aktywną maskę, unoszoną w przypadku potrącenia pieszego z prędkością 12-55 km/h. Powstała w ten sposób strefa zgniotu zapewni mu dodatkową ochronę.
Mini Cooper S (2014)
Nowa generacja Mini w wersji Cooper S
Nowe Mini trafi do salonów wiosną 2014 roku. Model będzie produkowany w Wielkiej Brytanii; w związku z tym zakład przeszedł modernizację o wartości 750 mln funtów.
Cztery pokolenia Mini
msob