Nissan pracuje nad nowatorskim systemem ostrzegania pieszych
Nissan, wraz z 10 innymi firmami, realizuje na zlecenie KE projekt eVADER, którego celem jest opracowanie innowacyjnego systemu dźwiękowego ostrzegania pieszych. Firma wykorzystała w tym celu doświadczenia z budowy samochodów elektrycznych.
W projekcie uczestniczą także Renault i PSA (Peugeot i Citroen).
Japoński koncern w komunikacie opublikowanym we wtorek podkreślił, że powołane na zlecenie KE konsorcjum pracuje nad nową generacją technologii ostrzegania pieszych, która "umożliwiałaby wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych i innych szczególnie chronionych uczestników ruchu drogowego o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego, przy minimalnym wpływie na wzrost zanieczyszczenia hałasem".
Producent przypomina, że na europejskich drogach coraz częściej pojawiają się pojazdy o napędzie elektrycznym, które charakteryzują się m.in. cichą pracą jednostki napędowej. W związku z tym zaistniała potrzeba opracowania sposobu ostrzegania pieszych o zbliżającym sie pojeździe.
Ostrzeżenie dźwiękowe może być emitowane kierunkowo w stronę pieszego, a przy tym postarano się, aby było jak najmniej przykre w odbiorze. Dźwięki przypominające wycie syreny wykluczono już na wstępnym etapie jako irytujące, zbyt głośne, a niekiedy wręcz wywołujące zdenerwowanie u innych uczestników ruchu.
W ostatecznej wersji systemu zastosowano kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.
Na potrzeby testów w środowisku rzeczywistym system ten został zamontowany w modelu Nissan LEAF. Tak wyposażony egzemplarz elektrycznego Nissana wykorzystano do prezentacji gotowego systemu ostrzegania w trakcie zorganizowanego w grudniu 2014 roku w Barcelonie wydarzenia podsumowującego wyniki projektu. Co warte podkreślenia, jego efekty spotkały się z pozytywną opinią społeczności osób niewidomych i niedowidzących.
Wyniki badań oraz wnioski z projektu stanowią bezcenny materiał referencyjny do przyszłych badań w tej dziedzinie oraz najprawdopodobniej zostaną wykorzystane w pracach nad przyszłymi europejskimi aktami prawnymi dotyczącymi dźwiękowych systemów ostrzegania pieszych przed pojazdami elektrycznymi.