Nissan podał szczegóły na temat nowej płyty podłogowej
Oprac.: Michał Domański
Chociaż Nissan zaprezentował już pierwszy model zbudowany na nowej płycie podłogowej CMF-EV, dopiero teraz postanowił podzielić się szczegółami na temat tego, co czyni ową platformę wyjątkową.
Platforma CMF-EV stworzona została dla samochodów elektrycznych i będzie kluczowym elementem programu Nissan Ambition 2030 - długofalowej wizji rozwoju aut bateryjnych. Poszerza również możliwości współpracy pomiędzy markami Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Jak niedawno zapowiedzieli jego członkowie, do 2030 roku na tej płycie podłogowej zbudowanych zostanie 15 elektrycznych modeli.
Inżynierowie Nissana zaprojektowali platformę CMF-EV jako w pełni płaską. Miejsca na silniki elektryczne zostały zaplanowane w bezpośrednim sąsiedztwie przedniej i tylnej osi, a zestawy akumulatorów stworzono tak, by były maksymalnie spłaszczone i tworzyły wzmocnienie konstrukcyjne platformy.
Ariya jest pierwszym modelem, w którym zastosowano tę koncepcję. Przykładowo, przesunięcie układu klimatyzacji nieco dalej do przodu oraz optymalizacja położenia przednich i tylnych siedzeń, możliwa dzięki wyeliminowaniu tunelu środkowego, pozwoliły projektantom Nissana dobrze wykorzystać całą dostępną przestrzeń.
Nissan Ariya jest już dostępny w przedsprzedaży w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Holandii, a w kolejnych miesiącach wstępne zamówienia zbierane będą także na kolejnych rynkach europejskich. W Polsce samochód pojawi się latem tego roku.