Niemcy uruchamiają nowy program kontroli na A4. Kierowcy muszą się pilnować
Na niemieckiej autostradzie A4 rusza pilotażowy program kontroli pojazdów. Czujniki będą wykrywać samochody, które nie spełniają norm, a to będzie oznaczać konsekwencje prawne. W szczególności powinna pilnować się jedna grupa zmotoryzowanych.

W skrócie
- Na niemieckiej autostradzie A4 rusza pilotażowy program kontroli pojazdów skoncentrowany na przeciążonych ciężarówkach.
- System czujników w jezdni będzie dokonywać wstępnej selekcji. Pojazdy, które nie będą spełniać norm, zostaną skierowane na specjalne stanowisko, gdzie zostaną ponownie zważone przez służby.
- Pilotażowy program obejmuje uruchomienie 16 punktów kontroli.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Gdzie nowy system kontroli pojazdów w Niemczech?
Spółka Autobahn GmbH, zarządca niemieckich autostrad, oraz Federalny Urząd Logistyki i Mobilności (odpowiednik Inspekcji Transportu Drogowego) współpracują przy stworzeniu pilotażowego programu kontroli pojazdów na autostradzie A4. Dokładniej chodzi o monitorowanie i wykrywanie przeciążonych ciężarówek.
Spółka zarządzająca niemieckimi drogami szybkiego ruchu tłumaczy, że taka inwestycja ma na celu ochronę infrastruktury drogowej - przeciążone ciężarówki przyczyniają się do szybszej eksploatacji jezdni. Dzięki nowym punktom pojazdy mają być szybciej usuwane z dróg. Oprócz ochrony infrastruktury rozwiązanie ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na autostradzie. Ważne są również kwestie środowiskowe - przeciążone pojazdy zużywają więcej paliwa i wytwarzają większe ilości dwutlenku węgla.
Pierwszy punkt w ramach nowego przedsięwzięcia ma zostać uruchomiony na Miejscu Obsługi Podróżnych Rur-Scholle-Sud w pobliżu miejscowości Duren na zachodzie Niemiec. Punkt ma być oddany do użytku wiosną 2026 roku. Program zakłada uruchomienie 16 punktów kontroli.
Jak działa nowy system kontroli w Niemczech?
Niemcy wykorzystają możliwości, jakie obecnie daje automatyzacja. Na wstępie do strefy kontroli czujniki wbudowane w jezdnię przeprowadzą początkową selekcję ciężarówek i wykryją te, które są przeciążone. Następnie za sprawą oznakowania na cyfrowych tablicach będą kierować na specjalne stanowisko służące do właściwego ważenia pojazdów.
Składać się ono będzie z dwóch części - wagi statycznej oraz automatycznej wagi dynamicznej. Jeżeli służby wykryją, że dany pojazd został przeciążony, kierowcy będą musieli rozładować lub przeładować towar, a wobec przewoźnika wszczęte zostanie postępowanie administracyjne.
Jak przebiega autostrada A4 w Niemczech?
Autostrada A4 to jedna z najważniejszych tras szybkiego ruchu u naszych zachodnich sąsiadów. Prowadzi ona z zachodu od granicy niemiecko-holenderskiej do przejścia granicznego z Polską. Stanowi ona część międzynarodowej trasy E40 zaczynającej się we Francji i kończącej w Kazachstanie.
Ponadto A4 znajduje się na czwartym miejscu wśród najdłuższych autostrad w Republice Federalnej Niemiec. Obecnie trasa ma nieco ponad 580 km - składają się na nią dwa odcinki: blisko 160-kilometrowy fragment Akwizgran - Kreuztal oraz niemal 430-kilometrowy odcinek Kirchheim - Ludwigsdorf. Połączone są one odcinkami autostrad A5 i A45. Budowę autostrady A4 rozpoczęto jeszcze w latach 30. XX wieku.