Nie zapłacił za przejazd autostradą A4. Kara: 91,5 tys. zł

91,5 tys. zł na poczet przyszłej kary zapłacić musi holenderski przewoźnik, który chciał uniknąć opłaty za przejazd polską autostradą A4. Na pokładzie zatrzymanej do kontroli ciężarówki nie było elektronicznego urządzenia do poboru opłaty drogowej e-TOLL.

91,5 tys. na poczet kary za brak opłat autostradowych zapłacił duński przwoźnik skontrolowany przez Krajową Administrację Skarbową
91,5 tys. na poczet kary za brak opłat autostradowych zapłacił duński przwoźnik skontrolowany przez Krajową Administrację SkarbowąAFP

Gigantyczna kara w wysokości 91,5 tys. to efekt kontroli, jakiej funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej poddali holenderską ciężarówkę poruszającą się po autostradzie A4 w Katowicach.

Weryfikacja danych za pomocą specjalnego systemu wykazała ponad 500 naruszeń archiwalnych wymagających dalszej analizy. W rezultacie służby ustaliły 61 naruszeń nadających się do dalszego postępowania prowadzonego przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego
poinformowała Katarzyna Klos z Krajowej Administracji Skarbowej

Przedstawiciele KAS dodają, że kwota 91,5 tys. zł to jedynie kaucja nałożona na przewoźnika na poczet przyszłych kar. Katarzyna Kłos z KAS tłumaczy, że gdyby przewoźnik rzetelnie dokonywał opłat za przejazd polskimi drogami kosztowałoby go to około 10 tys. zł.

Opłaty drogowe w Polsce. Kto musi płacić za jazdę autostradą w 2024 roku?

Przypominamy, że za wyjątkiem odcinków autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy, od 1 lipca 2023 roku kierowcy samochodów osobowych i motocykli nie muszą już płacić za korzystanie z państwowych autostrad zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Opłaty - w systemie SENT - pobierane są jedynie od przewoźników wykonujących usługę transportu towarów. W systemie SENT monitorowany jest:

  • przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się na terytorium Polski oraz poza terytorium Polski,
  • przewóz i obrót towarów rozpoczynający się i kończący się poza terytorium Polski,
  • przewóz towarów rozpoczynający się poza terytorium Polski i kończący się na terytorium Polski. 

Przewoźnicy korzystający z polskich dróg mają obowiązek wyposażenia środka transportu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg muszą też uiszczać kierowcy:

  • samochodów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, 
  • autobusów niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej.

Obecnie sieć płatnych dróg objętych systemem e-TOLL liczy w Polsce 3620 km.

Nowa Toyota GR YarisInteria.plINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas