Nad drogami, torami i rzeką. To najdłuższa taka budowa w Polsce
W krakowskiej Nowej Hucie w ciągu drogi ekspresowej S7 powstaje gigantyczna estakada, która wkrótce połączy okolice ul. Łowińskiego i Morcinka. Obiekt mierzący 1589 m długości oraz 20 m wysokości jest budowany przy wykorzystaniu specjalnej techniki nasuwania podłużnego. Jak zapewniają drogowcy - to najdłuższa tego typu budowa w Polsce.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pochwaliła się stanem budowy estakady będącej częścią powstającej w krakowskiej Nowej Hucie trasy S7. Rekordowy na polskie warunki obiekt, mierzący 1589 m długości i 20 m wysokości, docelowo połączy okolice ul. Łowińskiego i Morcinka. To z kolei znacząco ułatwi kierowcom wyjazd z Krakowa w kierunku Warszawy.
Jak zaznacza GDDKiA - wyjątkowa estakada powstaje techniką nasuwania podłużnego. Polega ona na tym, że kolejne segmenty obiektu są przygotowywane na specjalnym stanowisku prefabrykacji, gdzie w szalunku układa się zbrojenie, a następnie je betonuje. Po stężeniu betonu i sprężeniu, przy pomocy siłowników wysuwa się kolejne segmenty na podpory budowy. Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu. Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 t. Drogowcy podkreślają, że jest to najdłuższa tego typu budowla w Polsce i jeszcze nigdy nie wysuwało się segmentów konstrukcyjnych na niemal kilometr. Dodatkową trudnością inżynieryjną tego zadania jest zakręt, który muszą pokonać poszczególne elementy konstrukcji.