Na polskich drogach przybędzie 600 fotoradarów

GITD przygotowuje się do rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. W ramach nowego projektu Inspekcja kupi ponad 400 nowych fotoradarów i ustawi je m.in. na drogach lokalnych. Być może odkupi także wyłączone rejestratory od samorządów i zmodernizuje stare urządzenia.

23 dezaktywowane fotoradary w Warszawie wróciły już "do służby". Podobnie może stać się z innymi, wyłączonymi urządzeniami.
23 dezaktywowane fotoradary w Warszawie wróciły już "do służby". Podobnie może stać się z innymi, wyłączonymi urządzeniami.Bartosz KrupaEast News

Najpierw jednak Główny Inspektorat Transportu Drogowego zleci przygotowanie studium wykonalności, by zwiększyć swoje szanse w pozyskaniu środków unijnych na zakup i modernizację fotoradarów. W sumie chodzi o 162 mln zł, z których 85 proc. mogłaby sfinansować Unia Europejska.

Studium wykonalności ma odpowiedzieć na pytanie, jak najlepiej wykorzystać pozyskane środki. Po analizie okaże się, czy najlepiej ustawiać maszty przy drogach lokalnych i krajowych, czy rozszerzyć system odcinkowego pomiary ruchu (obecnie działa on w 29 punktach) albo kupić sprzęt mobilny. Wiadomo także, że w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" modernizowane będą już istniejące instalacje.

600 fotoradarów w 6 lat

Rozbudowa sieci fotoradarów potrwa do 2023 r. W sumie na naszych drogach ma być wtedy 600 urządzeń rejestrujących. Nowością będą maszty ustawiane na drogach lokalnych. Dzisiaj można je spotkać wyłącznie na krajówkach, choć GITD ma prawo do wykorzystywania urządzeń rejestrujących na wszystkich kategoriach dróg.

Nie robiła tego oddając pole samorządom, które z fotoradarów uczyniły inwestycje do reperowania lokalnych budżetów. Po zmianach przepisów w 2016 roku, kiedy straże miejskie i gminne straciły prawo do pozyskiwania środków z fotoradarów, lukę chce załatać GITD.

Być może dzięki środkom unijnym uda się odkupić część lub wszystkie fotoradary, które już są zainstalowane. Do tej pory Inspekcja tłumaczyła się, że nie jest w stanie ich przejąć i wpiąć w ogólnopolską sieć nadzoru, bo nie ma na to środków. Szacuje się, że dostosowanie tylko jednego urządzenia to koszt ok. 50 tys. zł, a jak wynika z danych MSWiA, straże gminne i miejskie nadal dysponują ponad 150 fotoradarami.

Jak do tej pory porozumienie na przejęcie samorządowych fotoradarów podpisano tylko z władzami Warszawy, które wzięły na siebie koszt dostosowania do systemu informatycznego Inspekcji. Dzięki temu GITD wzbogaciła się o 23 fotoradary.

Zk

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas