Motor: Drapieżny miś

Już w maju na trasach rajdowych pojawi się całkowicie nowy samochód rajdowy: Fiat Panda gr. A. Samochody startujące w pucharze są od podstaw budowane w Polsce.

Pomysłodawcą i zarazem konstruktrem nowych rajdówek jest Damian Jurczak. Wielokrotny rajdowy mistrz Polski największe triumfy święcił, startując właśnie samochodami marki Fiat. Po wielu latach doświadczeń postanowił wykorzystać swoją wiedzę inżynierską do budowy profesjonalnych "rajdówek" dla innych zawodników.

W "ogołoconym" z tapicerki nadwoziu montuje się klatkę bezpieczeństwa sięgającą aż do punktów mocowania zawieszenia. Pojemność silnika zwiększona jest z 1242 do 1368 ccm. Inne tłoki, wał korbowy i kolektor wydechowy wraz z odpowiednio dobranym wałkiem rozrządu pozwalają uzyskać moc prawie 140 KM przy 7700 obr./min i ponad 150 Nm momentu obrotowego.

Napęd przenoszony jest na przednie koła za pośrednictwem metalowego sprzęgła sportowego i specjalnej, kłowej skrzyni biegów, umożliwiającej niezwykle szybką zmianę biegu bez używania sprzęgła. Odpowiednio zestrojone zawieszenie z nowymi amortyzatorami i sprężynami, oraz całkowicie zmodernizowany układ hamulcowy dopełniają całości zmian technicznych.

Pandy Cup poprowadzą głównie młodzi rajdowcy, dla których będzie to pierwszy kontakt z profesjonalnie przygotowanym samochodem rajdowym. Puchar Pandy objął patronatem Fiat Auto Poland. W tym roku planowany jest start sześciu załóg w pucharowych Fiatach Panda.

Więcej w nowym numerze tygodnika Motor

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas