Model sprzed 30 lat hitem sprzedaży. Ma więcej nabywców niż współczesny następca!

W Europie samochody segmentu D odchodzą do lamusa. Z rynku rakiem wycofuje się Volkswagen Passat, którego kolejna generacja oferowana będzie wyłącznie jako kombi. Ostatnimi czasy z cenników na dobre zniknął Ford Mondeo.

Współczesne wcielenie Peugeota 405
Współczesne wcielenie Peugeota 405Informacja prasowa (moto)

Są jednak kraje, gdzie auta tego typu wciąż cieszą się ogromnym powodzeniem. Tyle tylko, że miejscowa definicja segmentu D jest dość specyficzna...

Z najnowszych danych wynika, że w ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się autem tej klasy w skali świata była Toyota Camry (około 635 tys. rejestracji). Drugie miejsce zajęła Honda Accord (około 500 tys. rejestracji). Trzecie - Nissan Altima (około 275 tys. rejestracji). W pierwszej piątce znajdziemy jeszcze: 4. Volkswagena Passata (około 240 tys. rejestracji) oraz 5. Kię Optimę (blisko 215 tys. rejestracji).

Wśród danych opracowanych przez Car Industry Analysis najbardziej w oczy rzuca się jednak pozycją nr 12. Zajmuje ją - uwaga - wycofany z europejskiej oferty w 1996 roku - Peugeot 405!

No dobrze - ściślej - chodzi o modele ICKO 405 oraz - lepiej wyposażone - IKCO Pars - czyli licencyjną wersję Peugeota 405 produkowaną do dziś przez firmę Iran Khodro.

Współczesne wcielenie Peugeota 405Informacja prasowa (moto)

Auta - mimo że od zakończenia produkcji na Starym Kontynencie minęło właśnie pół wieku - wciąż kupić można jako fabrycznie nowe w Iranie i Azerbejdżanie. W tym drugim samochód budowany jest od 2019 roku (!), w stworzonej od podstaw fabryce!

Współczesne 405-tki - z wynikiem 77 tys. rejestracji - cieszą się naprawdę dużą popularnością. Model, który konstrukcyjnie tkwi w drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, w światowym rankingu pokonał nie tylko takie modele, jak Skoda Superb (44 tys. rejestracji) czy Opel Insignia (11 tys. rejestracji), ale nawet swojego prawnuka w postaci nowego Peugeota 508 (24 tys. rejestracji)!

Współczesne wcielenie Peugeota 405Informacja prasowa (moto)

Kluczem do tajemnicy jego sukcesu jest wypadkowa przystępnej ceny i dobrej opinii, jaką cieszą się stare modele francuskiego producenta. W bogatszej odmianie - Pars - otrzymujemy "nowoczesną" (czytaj - nowszą niż w oryginale) tablicę rozdzielczą, klimatyzację czy elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka. W zależności od preferencji pod maską znaleźć się może benzynowe 1.8 l w dwóch wariantach mocy lub turbodiesel o pojemności 1,6 l. Oba spełniają normę emisji spalin Euro 5. Bardziej wymagający mogą się nawet zdecydować na automatyczną skrzynię biegów o czterech przełożeniach.

Biorąc pod uwagę ceny - za sensownie wyposażone auto zapłacić trzeba mniej niż 40 tys. zł - przestanie dziwić, że po współczesną wariację na temat Peugeota 405 ustawiają się kolejki. Bez dopłaty otrzymujemy nawet poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera. Te ostatnie znacząco podnoszą zapewne poziom bezpieczeństwa konstrukcji, ale warto przypomnieć, że testowany przez Euro NCAP w 1997 roku następca - Peugeot 407 - według ówczesnych standardów oceniony został zaledwie na dwie gwiazdki...

***

Peugeot 3008 po liftingu - premieraPeugeot
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas