Mercedes SLK ma już 20 lat
W początku lat dziewięćdziesiątych Mercedes kojarzony był głównie ze statecznymi klientami w podeszłym wieku. By zmienić ten stan rzeczy zarząd Daimlera postanowił znacznie odświeżyć ofertę i zmienić kurs w kierunku młodszych nabywców.
Jednym z pomysłów było stworzenie dwumiejscowego kabrioletu, który - przynajmniej w założeniach - mógłby powtórzyć międzynarodowy sukces Mazdy MX-5. W ten oto sposób, na rynku pojawił się model SLK. Chociaż trudno w to uwierzyć, od debiutu auta mija właśnie dwadzieścia lat!
Mercedes SLK - typoszereg R170 - zadebiutował w 1996 roku na salonie motoryzacyjnym w Turynie. Nazwa modelu pochodziła od niemieckich słówSportlich, Leicht und Kurz, czyli sportowy, lekki i krótki. Bazą do stworzenia modelu była klasa C typoszeregu W202. Oba auta opracowywane były w tym samym czasie. Prace konstrukcyjne nad SLK ruszyły już w 1990 roku.
Mercedes zadziwił świat nie tylko nową stylistyką. Nowa była też koncepcja pojazdu. Chcąc zagwarantować użytkownikom komfort korzystania z auta przez cały rok, samochód wyposażony został w składany automatycznie, metalowy dach. W tym celu opracowano system hydraulicznych siłowników (z jedną centralną, napędzaną elektrycznie, pompą ciśnienia), które unosiły pokrywę bagażnika i odpowiadały za składanie dachu. W 1996 roku takie podejście robiło ogromne wrażenie.
Metalowy hardtop zapewniał nie tylko lepszą izolację akustyczną, ale też zdecydowanie poprawiał bezpieczeństwo. Chociaż samochód projektowano przed powstaniem EuroNCAP, w przeprowadzonych przez organizację testach zderzeniowych model otrzymał aż cztery gwiazdki. Warto dodać, że Euro
NCAP przetestowała Mercedesa SLK dopiero w 2002 roku, czyli w przeszło dekadę po rozpoczęcia prac konstrukcyjnych nad pojazdem! Auto przez długie lata wyznaczało standardy bezpieczeństwa kabrioletów.
Łatwość obsługi i charakterystyczna sylwetka zaskarbiły małemu Mercedesowi popularność zwłaszcza wśród kobiet. W momencie rynkowego debiutu auto oferowane było z benzynowym silnikiem 2,0 l o mocy 136 KM zapewniającym mu sprint do 100 km/h w 9,3 s i prędkość maksymalną 208 km/h. Bardziej wymagający mogli się skusić na odmiany 2,0 l kompressor (165-193 KM) i 2,3 l kompressor (193-197 KM) wspomagane mechaniczną sprężarką powietrza doładowującego.
Pierwsza generacja przetrwała w ofercie niemieckiej marki do 2004 roku. Samochód znalazł uznanie ponad 311 tys. nabywców. Obecnie w ofercie jest już trzecia generacja, a firma spod znaku trójramiennej gwiazdy szykuje się na premierę następcy.
Od początku produkcji na model SLK zdecydowało się w sumie ponad 670 tys. klientów Mercedesa. W grudniu ubiegłego roku, przy okazji niewielkiego liftingu, zgodnie z nową nomenklaturą niemieckiej marki, model SLK przemianowany został na Mercedsa SLC.