Mercedes-Maybach EQS SUV na pierwszym oficjalnym zdjęciu

Tym jednym modelem Mercedes zamierza rozszerzyć jednocześnie ofertę swoich dwóch submarek - ekskluzywnego Maybacha oraz elektrycznego EQ.

Mercedes-Maybach EQS SUV
Mercedes-Maybach EQS SUVInformacja prasowa (moto)

Mercedes rozpoczął na poważnie elektryczną ofensywę i wręcz co chwilę, prezentuje kolejną nowość zasilaną prądem. Ostatnio była to flagowa limuzyna EQS - zbudowany od podstaw model, który poziomem zaawansowania i technologii chce przebić nawet nową klasę S. Za jakiś czas dołączy do niego większy i bardziej ekskluzywny brat.

Mowa o modelu, który... nie ma jeszcze nazwy tak naprawdę. Mówi się o nim Maybach EQS SUV, a więc będzie to elektryczny odpowiednik Maybacha GLS. W przeciwieństwie jednak do mniejszych elektryków Mercedesa, nie będzie on bazował na spalinowej wersji, ale właśnie na elektrycznej limuzynie. Trudno jednak przewidzieć, jaką nazwę otrzyma, ponieważ logika nazewnictwa nakazuje dodawać tylko jedną literkę do oznaczenia EQ, wskazującego elektryczną submarkę.Jedyne co tak naprawdę wiemy, to tyle, ile zdradza pierwsze zdjęcie z fragmentem tylnego narożnika. Uwagę zwraca bardzo efektowny reflektory, dwukolorowe nadwozie oraz oczywiście znaczek Maybacha na słupku C, potwierdzający z jakim autem mamy do czynienia. Ponieważ wszystko wskazuje na to, że bazować ono będzie na modelu EQS, powinniśmy spodziewać się podobnie niezwykłej deski rozdzielczej pokrytej ekranami oraz takich samych wersji silnikowych (obecnie są to odmiany o mocy 333 KM oraz 524 KM).

Mercedes EQS jest zdolny do uczenia się

Zaprezentowany dzisiaj Mercedes EQS jest pierwszym modelem bazującym na modułowej architekturze dla aut klasy wyższej i luksusowej zasilanych prądem. Początkowo model trafi na rynek w dwóch wersjach: EQS 450+ o mocy 245 kW (333 KM) oraz EQS 580 4MATIC o mocy 385 kW (524 KM). Wszystkie dysponują silnikiem elektrycznym (eATS) na tylnej osi, a wersje z 4MATIC mają tę jednostkę również z przodu.

Przedni pas definiuje tzw. czarny panel – nowoczesne reflektory są połączone pasem świetlnym z czarną osłoną zamiast wlotu powietrza.  
EQS można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. Aby zgromadzić energię potrzebną do pokonania kolejnych 300 km (WLTP), potrzeba jedynie 15 minut postoju na ładowarce. W domu lub na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce EQS-a można ładować z mocą 22 kW. Wszyscy europejscy klienci Mercedes me Charge mogą bezpłatnie korzystać z sieci szybkiego ładowania IONITY przez 1 rok.  
Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony. 
Jako pojazd inteligentny EQS dysponuje nawet 350 czujnikami – w zależności od konfiguracji. Rejestrują one odległości, prędkości i przyspieszenia, warunki oświetleniowe, opady i temperaturę, liczbę zajętych miejsc, a także mruganie kierowcy lub mowę pasażerów. Całe to bogactwo informacji jest następnie przetwarzane przez jednostki sterujące, które – kontrolowane przez algorytmy – z prędkością światła podejmują odpowiednie decyzje. Co więcej, EQS może poszerzać swoje możliwości, ponieważ dzięki sztucznej inteligencji (AI) jest zdolny do uczenia się. 
Wizytówką kokpitu EQS-a jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną osłoną znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w jeden wielki ekran. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju. Mercedes-EQ bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli kamera wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony. 
Profil z łukowatą linią dachu, wysunięta do przodu kabina i „krótki” tył sprawiają, że EQS już na pierwszy rzut oka wyraźnie odróżnia się od pojazdów zasilanych silnikami spalinowymi.  
EQS jest pierwszym Mercedesem, który oferuje opcję aktywacji nowych funkcji pojazdu za pośrednictwem aktualizacji bezprzewodowych (OTA). Od chwili premiery dostępne będą dwa specjalne programy jazdy: dla młodych kierowców i pracowników obsługi, kilka gier oraz program demonstracyjny „Najlepsze albo nic” (ang. The Best or Nothing). W rezultacie po zakupie i wstępnej konfiguracji nowego auta niektóre funkcje EQS-a będzie można dostosować do osobistych preferencji – np. odblokować układ skrętnej tylnej osi o większym kącie skrętu tylnych kół, wynoszącym 10°. Poza klasycznym zakupem poszczególnych funkcji planowane są również subskrypcje, tymczasowe aktywacje oraz bezpłatne okresy testowe. 
Opcjonalnie EQS oferuje automatyczne komfortowe drzwi z przodu i z tyłu. Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki drzwi. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z MBUX-a, kierowca może również otworzyć tylne drzwi – np. żeby wpuścić do środka dzieci przed szkołą. 
Mercedes-Benz pracuje nad tym, by w ciągu 20 lat gama nowych samochodów producenta była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. A już w 2030 r. ponad połowa sprzedawanych aut osobowych z gwiazdą ma być wyposażona w silniki elektryczne – na co składają się wersje w 100% zasilane prądem oraz hybrydy plug-in.  

Na trochę większe uchylenie rąbka tajemnicy prawdopodobnie jeszcze poczekamy, ponieważ mówi się, że Maybach EQS SUV zadebiutuje dopiero w przyszłym roku.

***

Mercedes-Maybach klasy S 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas