Mercedes i Stellantis wstrzymują budowę fabryk. Nagła zmiana planu

Mieli wybudować w Europie kilka gigantycznych fabryk litowo-jonowych baterii, ale rynek zweryfikował ich plany. Popyt na auta elektryczne słabnie, a to zmusiło dwóch gigantów motoryzacyjnych - Mercedesa i Stellantis - do wstrzymania prac przy rozwoju spółki joint venture. Co dalej z Automotive Cells Company?

Automotive Cells Company (ACC) to spółka joint venture, która w 2021 roku powstała z inicjatywy koncernów Total Energies, Saft i Stellantis. Z czasem na liście udziałowców znalazł się także Mercedes, który zauważył w tym projekcie spory potencjał. Plany były bardzo ambitne, ale rynek zachował się inaczej.

Automotive Cells Company wstrzymuje produkcję fabryk baterii

Plan zakładał wybudowanie do 2030 roku w Europie trzech gigafabryk litowo-jonowych akumulatorów, w których miały powstawać baterie lżejsze, pojemniejsze, wydajniejsze i bardziej neutralne węglowo. Pierwszy zakład uruchomiono we Francji (Douvrin) w zeszłym roku, a kolejne miały powstać w Niemczech (Kaiserslautern) i we Włoszech (Termoli). Łączny koszt wybudowania tych zakładów miał wynieść 7,6 miliarda dolarów. Jak się jednak okazało, prognozy były zbyt optymistyczne - księgowi dostrzegli nagły spadek popytu na auta elektryczne, a to doprowadziło do nagłej zmiany planów.

Reklama

Maleje popyt na auta elektryczne w Europie

Prace nad fabryką baterii w Niemczech i we Włoszech zostały wstrzymane. Według doniesień portalu Bloomberg, Yann Vincent - szef Automotive Cells Company - jako powód do przerwania dalszych inwestycji wskazał słabnący popyt na pojazdy elektryczne w Europie. Głos w sprawie zabrał także Carlos Tavares, dyrektor generalny koncernu Stellantis. 

Co dalej z Automotive Cells Company?

Europejscy producenci znajdują się pod presją rosnącego eksportu chińskich marek, które w dużej mierze wykorzystują tańsze akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), co znacznie obniża koszty ich produkcji. We wtorek 4 czerwca spółka ACC zapowiedziała, że od tej pory zajmie się opracowywaniem tańszych baterii, aby dostarczać klientom tańsze pojazdy elektryczne. Zaktualizowany harmonogram przemysłowy i budowlany ma zostać przedstawiony pod koniec 2024 lub na początku 2025 roku.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: baterie litowo-jonowe | samochody elektryczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy