McLaren Speedtail - godny następca F1
Brytyjski producent supersamochodów ma obecnie całkiem bogatą ofertę, która zostaje właśnie rozszerzona o następcę legendarnego modelu F1.
McLaren F1 zdobył rozgłos jako najszybszy drogowy samochód świata - rozpędzając się do 391 km/h nawet dziś robi wrażenie, a co dopiero w momencie premiery w 1993 roku. Jego właśnie zaprezentowany następca nie jest wiele szybszy, a także trochę mu brakuje do obecnych rekordzistów. Nie znaczy to jednak, że samochód ten nie robi piorunującego wrażenia.
Speedtail wziął swoją nazwę z wyjątkowo długiego "ogona", którego projekt, podobnie jak pozostałej części nadwozia, został podporządkowany aerodynamice. Efektem jest robiąca wrażenie długość - 5137 mm. Pozwoliło to też na wygospodarowanie więcej miejsca w kabinie, co było o tyle istotne, że model ten nawiązuje do F1 układem siedzeń - kierowca siedzi z przodu pośrodku, a dwaj pasażerowie za nim.
"Centrum dowodzenia" wygląda dość "kosmicznie", a to za sprawą aż pięciu ekranów, jakie umieszczono na desce rozdzielczej. Ten usytuowany centralnie odpowiada za podstawowe wskazania dotyczące jazdy, a dwa po jego bokach pozwalają na zmianę ustawienia klimatyzacji, multimediów i nawigacji. Dwa kolejne wyświetlacze w rogach pokazują obraz z kamer zastępujących lusterka. Uwagę zwraca też niemal zupełny brak przycisków, a nawet brak wybieraka skrzyni biegów. To dlatego, że tryby pracy przekładni wybieramy przełącznikami... na podsufitce. Tam też znajdziemy sterowanie szybami, elektrycznie unoszonymi drzwiami oraz trybami jazdy i kontrolą trakcji.
Również na podsufitce aktywujemy tryb jazdy Velocity, który pozwala na osiągnięcie maksymalnej prędkości. Auto obniża się wtedy o 35 mm (Speedtail ma wtedy jedynie 1120 mm wysokości), a lusterka boczne chowają się w karoserii. Bolid McLarena rozpędza się wtedy w 12,8 s do 300 km/h i może jechać nawet 403 km/h.
Speedtail napędzany jest układem hybrydowym o mocy 1050 KM, ale producent nie zdradza szczegółów na jego temat. Prawdopodobnie bazuje na 3,8-litrowym, podwójnie doładowanym V8, wykorzystywanym w innych modelach producenta. Obecność motorów elektrycznych oraz baterii tłumaczy niemałą masę własną pojazdu - 1430 kg "na sucho", chociaż zbudowano go z włókna węglowego wzmacnianego tytanem.
McLaren Speedtail powstał w 106 egzemplarzach, a jego cena zaczyna się od 1,75 mln funtów plus podatki. Pierwsze egzemplarze zaczną trafiać do klientów na początku 2020 roku, ale wszystkie zostały już zarezerwowane.