Masz diesla z Common Rail? Tego nie wiedziałeś!

W tym tygodniu powody do świętowania mają miłośnicy silników wysokoprężnych. Mija właśnie 120 lat od kiedy Rudolf Diesel opatentował nowy silnik swojego pomysłu.

Elemety układu wtryskowego typu common-rail
Elemety układu wtryskowego typu common-railInformacja prasowa (moto)

Co ciekawe - historyczny jubileusz zbiegł się w czasie z innym. Firma Bosch poinformowała, że wyprodukowała właśnie 10-milionowy układ wtrysku Common Rail dla pojazdów użytkowych - wynalazku, który odmienił oblicze jednostek wysokoprężnych.

Bezpośredni wysokociśnieniowy wtrysk realizowany za pomocą jednej szyny wysokiego ciśnienia (stąd nazwa Common Rail) zadebiutował w 1997 roku wraz z premierą Alfy Romeo 156 z silnikiem JTD. Włoski patent zrewolucjonizował motoryzację. Dzięki niemu silniki wysokoprężne przestały być kojarzone z niewielką mocą i niską kulturą pracy. Wysokie ciśnienie wtrysku - w połączeniu z turbodoładowaniem - rozwiązało te problemy.

Pierwszy wtrysk typu Common Rail dla pojazdu użytkowego Bosch wyprodukował w 1999 roku. Pionierem znów okazali się Włosi - urządzenie trafiło do dostawczego Iveco Turbo Daily.

Od pojawienia się pierwszych aut z systemem Common Rail sam tylko Bosch - oprócz owych 10 milionów układów do pojazdów użytkowych - wyprodukował przeszło 74 miliony kompletnych systemów dla aut osobowych!

Wprowadzenie wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego śmiało uznać można za najważniejsze wydarzenie w 120-letniej historii jednostek wysokoprężnych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas