Łódź wynajęła 40 autobusów Solaris

Łódzkie MPK podpisało w czwartek umowę najmu 40 autobusów Solaris. Wartość zawartego na dziesięć lat kontraktu, który obejmuje także serwisowanie i naprawy pojazdów, wynosi prawie 95 mln zł.

Fabryka autobusów Solaris
Fabryka autobusów SolarisPaweł JaskółkaEast News

"Po naszych ulicach jeździ już 400 autobusów, należących do najnowszych w kraju. Podpisujemy kolejną umowę z firmą Solaris, której pojazdy - wyposażone w ekologiczne silniki - już znajdują się w taborze MPK. Stawiamy na komunikację zbiorową, więc oprócz dobrych dróg i sieci tramwajowej potrzebujemy nowoczesnego sprzętu. Ważne, aby mieszkańcy po długich miesiącach remontów w mieście odczuli poprawę komfortu przemieszczania się po Łodzi" - podkreśliła prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Zawarty w czwartek kontrakt pomiędzy łódzkim MPK a konsorcjum Solaris Bus&Coach oraz Millenium Leasing Sp. z o.o. dotyczy dostawy 20 niskopodłogowych autobusów Solaris Urbino w wersji 12-metrowej oraz tyle samo 18-metrowych. Umowa, obejmująca dziesięć lat użytkowania, zawiera też pełen pakiet serwisowy oraz utrzymania autobusów.

Jak zaznaczył prezes zarządu MPK Zbigniew Papierski, dostawca pojazdów został wyłoniony w drodze przetargu. Z Konsorcjum Solaris przegrało m.in. Evobus Polska, które zaproponowało dostawę 40 Mercedesów za ponad 102,4 mln zł brutto. Za ofertą Solaris przemawiał - według MPK - korzystny bilans m.in. ceny, parametrów technicznych i funkcjonalno-użytkowych oraz ekologicznych.

Papierski zapowiedział, że łódzki przewoźnik będzie kontynuował politykę stopniowego unowocześniania taboru. "Zakup najnowocześniejszych, niskopodłogowych i klimatyzowanych, w pełni monitorowanych, a więc bezpiecznych autobusów to zapewnienie zarówno pasażerom jak i kierowcom tego, co obecnie można uznać za najwyższą klasę w tej dziedzinie" - dodał.

Według wiceprezesa spółki Solaris Dariusza Michalaka, dostawy nowych autobusów rozpoczną się w listopadzie. Do końca bieżącego roku do Łodzi mają trafić wszystkie zamówione Urbino. Ponieważ autobusy tej marki już jeżdżą po łódzkich drogach - pięć pierwszych zostało zakupionych w 2000 roku - ich liczba wzrośnie łącznie do 154.

Nowe autobusy wyposażone będą w ekologiczne silniki spełniające restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Mają rozbudowany system monitoringu; kamery rejestrujące zdarzenia wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, klimatyzację, elektroniczny system informacji pasażerskiej, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych oraz mobilne biletomaty.

To już druga umowa wynajmu autobusów zawarta przez łódzkiego przewoźnika. W ubiegłym roku na podobnych zasadach do taboru dołączyło 40 Mercedesów Conecto. Według MPK, system wynajmu jest tańszy i bardziej opłacalny niż kupowanie na własność autobusów i późniejsze doraźne naprawy oraz kompleksowe remonty wyeksploatowanych pojazdów.

Po uzupełnieniu taboru pod koniec br. łódzkie MPK będzie posiadać 440 autobusów, z których - w miarę kończenia prowadzonych obecnie w Łodzi kompleksowych remontów ulic - wycofywane będą najstarsze modele Volvo i Mercedesa. Przewoźnik obsługuje obecnie 80 linii liczących łącznie ponad 1000 km; 95 proc. autobusów to pojazdy niskopodłogowe.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas