Lexus UX 250h - jak działa jego napęd?
W modelu UX 250h Lexus zastosował napęd hybrydowy czwartej generacji.
Samoładujący się napęd hybrydowy Lexusa w modelu UX 250h łączy moc czterocylindrowego silnika benzynowego 2,0 l oraz silnika elektrycznego (lub silników elektrycznych). Model, zarówno w wersji z napędem na przednią oś, jak i E-FOUR na wszystkie koła, otrzymał nowy, kompaktowy układ przeniesienia napędu i jednostkę kontroli mocy (Power Control Unit). Nowo opracowany, niklowo-wodorkowy akumulator zamontowano pod tylnym siedzeniem, zwiększając przestrzeń bagażową i przyczyniając się do niskiego położenia środka ciężkości crossovera.
Podczas łagodnego przyspieszania bądź jazdy z niewielką prędkością samochód może się poruszać wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu (lub dwóm silnikom elektrycznym w modelach z napędem na obie osie). Są one zasilane prądem dostarczanym przez akumulator hybrydowy. W trybie EV pojazd jest prawie bezgłośny, nie zużywa benzyny i nie emituje żadnych szkodliwych substancji.
Przy wyższych prędkościach, płynnie włącza się pracujący w cyklu Atkinsona silnik benzynowy, wciąż otrzymując wsparcie ze strony silnika elektrycznego (lub silników elektrycznych), gdy tylko jest to potrzebne. Podczas dynamicznego przyspieszania pracę silnika elektrycznego (lub silników elektrycznych) wspomaga 2-litrowy silnik benzynowy. Jednostki wspólnie dostarczają wysoki moment obrotowy, którym dysponują w pełnym zakresie pracy.
Podczas hamowania lub gdy stopa kierowcy zostanie zdjęta z pedału przyspieszenia, hamowanie rekuperacyjne przekształca energię kinetyczną w elektryczną, która - wraz z energią wytwarzaną w podczas jazdy - jest magazynowana w akumulatorze hybrydowym. To oznacza, że UX 250h nie potrzebuje doładowywania akumulatora trakcyjnego z gniazdka.
Konstrukcja UX 250h nie wymaga zastosowania sprzęgła, a rozrusznik i alternator są zintegrowane z układem hybrydowym, dzięki czemu nie wymagają serwisowania ani wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu. Konwencjonalny pasek rozrządu zastąpiono bezobsługowym łańcuchem. Bez konieczności serwisowania i wymiany tych części, właściciele UX 250h mogą zaoszczędzić około 6400 zł w ciągu 5-letniego okresu użytkowania auta. Baterie trakcyjne Lexusa spełniają rygorystyczne standardy pod względem osiągów i trwałości, dlatego objęto je 5-letnią gwarancją, do przebiegu 100 000 km.
Dzięki układowi odzyskującemu energię hamowania, który zapewnia połowę siły hamowania, zmniejsza się zarówno zużycie klocków, jak i tarcz hamulcowych. Oznacza to, że do przebiegu około 90 000 km hybryda Lexusa zwykle nie potrzebuje wymiany tarcz i tylko jednego kompletu klocków hamulcowych. Dodatkowo, wyższe ciśnienie w oponach pojazdów hybrydowych pomaga zmniejszyć zużycie ich krawędzi, a liniowe dostarczanie mocy i równomierny rozkład masy samochodu jeszcze bardziej zmniejszają zużycie opon.