Kultowe Ikarusy znowu na ulicach. Też takim jeździłeś?
Dokładnie 10 lat temu ikarusy zakończyły pracę w liniach warszawskiej komunikacji. Z okazji okrągłego jubileuszu Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskimi Zakładami Autobusowymi na jeden dzień przywróci kultowe autobusy na warszawskie trasy. Gdzie i kiedy będzie można przejechać się węgierskimi autobusami?
Spis treści:
Ikarusy wracają na warszawskie trasy po 10 latach
Trzaskały drzwiami, miały fotele pokryte skajem, a “harmonie" miewały problemy ze szczelnością, a mimo to Polacy mają do nich ogromny sentyment. Dzięki inicjatywie Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej stęsknieni za węgierskimi autobusami będą mieli jeszcze jedną szansę by wrócić wspomnieniami do “starych czasów". Z okazji okrągłego jubileuszu zakończenia pracy w warszawskiej komunikacji, ikarusy wrócą na warszawskie trasy.
Kiedy będzie można przejechać się ikarusem?
Z okazji 10. rocznicy pożegnania z ikarusami, Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej wraz z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskimi Zakładami Autobusowymi zaprasza na wystawę kultowych autobusów. Na miejscu pojawią się również pojazdy z Wrocławia, Lublina i Krakowa. Ikarusy będzie można oglądać w sobotę, 18 listopada, w godz. 10.00-13.00 na terenie Miejskich Zakładów Autobusowych przy ulicy Włościańskiej 52 (wejście od ul. Kłodawskiej).
Specjalnie w ramach tego wydarzenia uruchomiona zostanie ikarusowa linia 410, która połączy pętle przy stacjach metra Marymont i Trocka. Autobusy będa kursować bezpłatnie w godz. od 12.00 do 18.00. Trasa będzie przebiegać przez Wisłostradę, Stare Miasto i Trasę W-Z.
Plan przejazdu ikarusów linii 410
Metro Marymont- ks. J. Popiełuszki - Z. Krasińskiego - pl. T. W. Wilsona - Z. Krasińskiego - Wybrzeże Gdyńskie - R. Krajewskiego - Zakroczymska - Konwiktorska - Bonifraterska (powrót: Międzyparkowa - Szymanowska - Zakroczymska - Wenedów) - Miodowa - Krakowskie Przedmieście - pl. marsz. J. Piłsudskiego (powrót: pl. Bankowy - Senatorska) - Trasa W-Z - most Śląsko-Dąbrowski - dw. Wileński - Wileńska - Inżynierska - 11 listopada (powrót: Ratuszowa) - rondo Żaba - św. Wincentego - Kołowa - M. Ossowskiego - Handlowa - Unicka - Trocka - Metro Trocka.
Ikarusy woziły Polaków przez 35 lat
Produkowane od lat 70. ubiegłego wieku na Węgrzech ikarusy przez wiele lat należały do najpopularniejszych pojazdów komunikacji miejskiej w Polsce. Od 1971 do 1998 r. sprowadzono do Polski blisko 11 tys. egzemplarzy. Po polskich drogach jeździły ponad 35 lat w różnych malowaniach, z różnym wyposażeniem, a z początkiem transformacji gospodarczej nosiły również reklamy na burtach. Przez lata autobusy były poddawane modyfikacjom, występowały w różnych wariantach i z różnymi jednostkami napędowymi.
W zależności od wersji - których przez kilkadziesiąt lat powstało kilkadziesiąt - moc silników wahała się od 193 KM do nawet 310 KM. Za przenoszenie momentu obrotowego odpowiadały skrzynie różnej maści: manualne 5-biegowe, manualne 6-biegowe, automatyczne 5-, 4-, 3- czy nawet 2-biegowe typu Praga 2M70. Długie na 16,5 m i szerokie na 2,5 m, ważyły "na pusto" 12,5 t i ponad 22 t z kompletem pasażerów.
Ostatecznie po 35 latach ikarusy odeszły na emeryturę 29 listopada 2013 roku, by - miesiąc później - jeszcze raz przewieźć tłumy warszawiaków na linii specjalnej w Sylwestra. Od tamtej pory na warszawskich liniach kursują wyłącznie autobusy z niską podłogą, a przez ostatnie lata stale przybywa pojazdów nisko- oraz zeroemisyjnych: hybrydowych, na gaz i elektrycznych.