"Ksenony" dla każdego?
Reflektory ksenonowe stanowią nową jakość w oświetleniu drogi. Biało-niebieskie światło w niczym nie przypomina żółtej poświaty emitowanej przez tradycyjne reflektory. Ponieważ instalacja "ksenonów" jest ciągłe droga montowane one są głównie w droższych samochodach.
Czy jednak można we własnym zakresie zamontować je do każdego pojazdu? Dowiecie się tego z poniższego materiału.
Na czym polega przewaga światła ksenonowego?
Światło ksenonowe w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami ma dwie zasadnicze zalety: z jednej strony żarówka ksenonowa daje więcej niż dwa razy światła niż nowoczesna żarówka H7, zużywając przy tym dwie trzecie energii, z drugiej strony dysponuje barwą światła zbliżoną do barwy światła dziennego. W wyniku nadwyżki światła droga zostaje jaśniej i szerzej oświetlona. Wpływa to w istotny sposób na komfort jazdy i aktywne bezpieczeństwo.
Czy można wymienić żarówkę w reflektorze halogenowym (z żarówką halogenową np. H4) na żarówkę ksenonową?
Nie. Reflektor ksenonowy, to nie tylko żarówka ksenonowa. To przede wszystkim elektroniczne urządzenie sterujące bez którego reflektor nie będzie działał.
Czy każdy kierowca może mieć reflektory ksenonowe?
I tak i nie. Są dwie drogi, dzięki którym można mieć w swoim aucie reflektory ksenonowe. Pierwsza - zakup auta z fabrycznie zamontowanymi reflektorami ksenonowymi. Druga - zamiana fabrycznych reflektorów halogenowych na reflektory ksenonowe. I tutaj uwaga. Warunkiem jest dostępność zestawu dedykowanego do konkretnego samochodu. Oferta ta jest wciąż poszerzana, ale oczywiście nie obejmuje całego rynku. NIE można kupić auta z reflektorami halogenowymi i zamontować reflektora ksenonowego, który nie jest specjalnym zestawem akcesoryjnym, gdyż fabryczna instalacja samochodu nie jest do tego przystosowana! Konieczne jest zastosowanie specjalnej przetwornicy.
Dlaczego reflektory ksenonowe są takie drogie?
Głównym powodem jest stosowanie zaawansowanej technologicznie elektroniki, która podwyższa koszt reflektorów. Dotyczy to zarówno zapłonnika, jak również urządzenia samopoziomującego reflektor (w przypadku świateł mijania). Z technicznego punktu widzenia reflektory ksenonowe wymagają urządzenia, które zmienia prąd stały w wymagany prąd zmienny i wytwarza napięcie 20 000 V wymagane do zapłonu gazu znajdującego się w żarówce (przetwornica).
Dlaczego do ksenonowych świateł mijania potrzebne jest urządzenie czyszczące klosz reflektora ("spryskiwacz") ?
Bardzo jasne światło ksenonowe mogłoby stanowić ryzyko oślepienia jadących z przeciwka bez zastosowania dodatkowych środków, szczególnie wobec zmieniającego się obciążenia pojazdu (zmiana kąta padania) oraz zanieczyszczania klosza (defleksja strumienia świetlnego w obszar oślepiania). Przepisy homologacyjne biorą te uwarunkowania pod uwagę. Według ECE reflektory ksenonowe świateł mijania mogą być stosowane tylko wraz z automatycznym układem poziomowania reflektora oraz systemem oczyszczania klosza, uzależnionych od charakterystyki układu jezdnego pojazdu.
Każda inna "domowa" instalacja jest nielegalna i może stanowić podstawę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego!